دور معلمات التربية الإسلامية في تنمية قيمة التعاون لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه في التربية تخصص أصول التربية الإسلامية والعامة كلية التربية – جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن دور معلمات التربية الإسلامية في تنمية قيمة التعاون لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي باعتباره أكثر المناهج البحثية ملائمة لهذه الدراسة, واعتمدت على الاستبانة كأداة لجمع بيانات لمعلمات التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية بمدينة أبها وتم تقسيمها على (39) عبارة. توزعت على محورين هما المحور الأول: واقع دور معلمات التربية الإسلامية في تنمية قيمة التعاون لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها،  و المحور الثاني: معوقات قيام معلمة التربية الإسلامية بدورها في تنمية قيمة التعاون لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها. وتم تطبيقها على عينة من معلمات التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية بمدينة أبها وعددهم(224) معلمة.
وقد أسفرت الدراسة عن الآتي:
- اتفق أفراد عينة الدراسة على الأدوار المنوطة بمعلمات التربية الإسلامية في تنمية قيمة التعاون لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها ومنها قيامهن بالآتي: أوضح للطالبات واجبات الطالبة المسلمة نحو المحافظة على علاقاتها مع صديقاتها و أخواتها. وأدعو الطالبة إلى التأسي بخلق رسول – صلى الله عليه وسلم - كما أوجه الطالبات نحو الالتزام بآداب التعامل مثل آداب التعاون.
-اتفق أفراد عينة الدراسة على المعوقات التي تواجه معلمات التربية الإسلامية في تنمية قيمة التعاون لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها والتي من بينها: ضعف الدعم المادي للأنشطة التعاونية. وعدم وجود دورات تدريبيه تهتم بجانب تنمية قيمة التعاون. وقلة البرامج الإعلامية الهادفة لتنمية القيم الاجتماعية لدى الطالبات.
 

عنوان المقالة [English]

The role of Islamic education teachers in developing the value of cooperation among primary school students in Abha.

المؤلف [English]

  • A. Amal bint Ali bin Abdullah Al Hamed Al Ahmari
المستخلص [English]

The present study aimed at uncovering the role of Islamic education teachers in developing the value of cooperation among primary school students in Abha. The descriptive approach was used as the most suitable research methodology suitable for this study. The questionnaire was used as a data collection tool and included 39 words. Divided into two axes: First: the role of Islamic education teachers in developing the value of cooperation among primary school students in Abba city; and second, the obstacles of the Islamic Education teacher in developing the value of cooperation among primary school students in Abba. And was applied to a sample of Islamic education teachers at the primary stage in the city of Abba and the number of (224) teachers.
 
The study resulted in the following:
 

The members of the study sample agreed on the roles assigned to Islamic education teachers in developing the value of cooperation among the primary school students in Abba city, including the following: The students explained the duties of the student to maintain relations with her friends and sisters. I invite the student to meditate by creating a messenger ﷺ. The student also seeks to abide by the ethics of dealing, such as the ethics of cooperation.
The study sample members agreed on the obstacles faced by Islamic education teachers in developing the value of cooperation among primary school students in Abba city, including: weak financial support for cooperative activities. And the absence of training courses are concerned with the development of the value of cooperation. And the lack of information programs aimed at developing social values ​​among female students.