المبادئ التربوية المستـــنبطة من سورة الفاتحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتواه، قسم أصول التربية - مسار تربية إسلامية، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة استنباط بعض المبادئ التربوية من آيات سورة الفاتحة، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الاستنباطي، وجاءت مكونة من إطار عام شمل مقدمة الدراسة وقضيتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها ومنهجها والدراسات السابقة مع التعقيب عليها، ثم محورين، عرض المحور الأول المقصود بالاستنباط من آيات القرآن الكريم وأبرز ضوابطه وخطواته، واشتمل المحور الثاني على معاني آيات سورة الفاتحة وما يستنبط منها من مبادئ تربوية، وكان من أبرز المبادئ المستنبطة ما يلي: مبدأ استحباب البسملة في بداية كل أمر وعمل، مبدأ الدعاء، مبدأ الحمد والثناء والاعتراف بنعم الله تعالى، مبدأ الترغيب والترهيب، مبدأ التعريف بأسماء الله الحسنى وصفاته، مبدأ الرحمة، مبدأ حسن الظن بالله وفيما عنده من الخير والفضل، والبعد عن اليأس والقنوط من رحمة الله، مبدأ التحكيم بشرع الله عز وجل في جميع شؤون الحياة، مبدأ الجزاء من جنس العمل، مبدأ العبادة والاستعانة بالله، مبدأ الشفاء من أمراض القلوب والأبدان، مبدأ الإخلاص لله عز وجل، مبدأ نبل وسمو الغايات الموصلة إلى تحقيق العبادة ولزوم طريق الإسلام، مبدأ الدعاء بطلب الهداية من الله عز وجل، مبدأ القدوة والاتباع للرسول الكريم صلى الله عليه وسلم، مبدأ الاختلاف في معرفة الحق والعمل به، وانقسام الناس في ذلك إلى ثلاثة أصناف كما أشارت لها سورة الفاتحة: (المنعم عليهم، والمغضوب عليهم، والضالين)،  مبدأ أسناد الإنعام لله عزوجل دون الإضلال، مبدأ التشويق وإثارة الانتباه عند إيراد موضوع ذو أهمية للمتربي.
الكلمات المفتاحية: الاستنباط، المبادئ التربوية، سورة الفاتحة.

عنوان المقالة [English]

Educational Principles Derived from Surah Al-Fatiha

المؤلف [English]

  • Hanan bint Murshid Al-Otaibi
المستخلص [English]

The study aimed to derive selected educational principles from the verses of Surah Al-Fatiha. To achieve this objective, the deductive method was employed. The study comprised a general framework that included the introduction, research problem, questions, objectives, significance, methodology, and a review of relevant literature with commentary. It was organized into two main sections: the first addressed the concept of deduction from Qur’anic verses, outlining its primary guidelines and procedural steps; the second examined the meanings of the verses of Surah Al-Fatiha and the educational principles that were deduced from them. Among the most significant principles identified were: initiating actions with the Basmala; the importance of supplication; expressing praise and gratitude for Allah’s blessings; employing both encouragement and deterrence; introducing the Most Beautiful Names and Attributes of Allah; promoting mercy; maintaining a positive outlook regarding Allah’s mercy while avoiding despair; adhering to divine legislation in all aspects of life; the concept of recompense being proportional to one’s deeds; worship and reliance upon Allah; healing of both spiritual and physical ailments; sincerity in devotion to Allah; aspiring toward noble goals through worship and adherence to the Islamic path; seeking divine guidance; following the example of the Prophet Muhammad (peace be upon him); recognizing the variation among people in their response to truth, as represented by the three groups mentioned in the Surah (those favored by Allah, those who incurred His wrath, and those who went astray); attributing grace and favor solely to Allah without attributing misguidance to Him; and creating interest and attentiveness when presenting important matters to the learner.
Keywords: Deduction, Educational Principles, Surah Al-Fatiha.