ملامح الـتربية الروحية في الآيات القرآنية وتطبيقاتها في الأسرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك، قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدَفَت الدراسةُ إلى الكشف عن مفاهيم التربية الروحيَّة في القرآن، ومعرفةِ سِماتها وأساليبها، وتطبيقاتها في الأسرة، واستخدمَت الباحثة المنهجَ الاستنباطي والاستقرائي، وتوصَّلَت إلى عددٍ من النتائج؛ منها: أن الاعتماد على مرجعيةٍ ومصادرَ ثابتة يَكشف لنا الطبيعة الإنسانية، ومِن ثَم يُسهل تربيتَها والتعامل معها، فالتربية الإسلامية تفرَّدَت في نظرتها للطبيعة الإنسانية؛ حيث راعت فيها كافة جوانبها بلا تحيُّز؛ وذلك لاعتمادها على الوحي، فنتَج عن ذلك رؤيةٌ شاملة للطبيعة الإنسانية، كما وردَت عدةُ مفاهيم في القرآن تدل على التربية الروحية؛ كالإيمان بالله، والتزكية، والتقوى، والإخلاص، التي تُكسب المسلم القوةَ، وتُربيه على الإرادة، وتوقظ فيه القوة النفسية الضابطة، كما اتَّسمَت التربية الروحية بالاعتدال والتوازن، وورد في القرآن عدةُ أساليب تُنمي التربيةَ الروحية؛ منها ربطُ المسلم بالخالق؛ مما يربِّي الإنسانَ على الشعور بالمسؤولية الذاتية؛ والإثارة العقلية لآياتِ الأنفُس والآفاق ممَّا يُفيد في إثراء العلم وترسيخِه، والتربية على الوصول إلى القناعة العقليَّة في المسائل الفكرية. كما استخدم القرآنُ الكريم أسلوبَ الدعوة إلى التوبة الدائمة، والتربية على الرضى بقضاء الله وغيرها من الأساليب؛ مما يُربيها على الشعور بالرضا واتزان الذات، وضبط النفس بحِكمة ورَويَّة، كما توصلت إلى عددًا من التطبيقات التربوية للأسرة وأوصت بضرورة الاهتمام بالتربية الروحية المنضبطة للوصول بالأولاد إلى تربية متزنة.
الكلمات الدالة: النفس، الروح، الإسلام، التربية، الأسرية.
 

عنوان المقالة [English]

Features of spiritual education in the Qur’anic verses and their applications in the family

المؤلف [English]

  • Jomanah bakr khlaf aldkhnan
المستخلص [English]

 the study aimed at revealing the concepts of spiritual education in the Quran, knowing its features and methods, and the possibility of benefiting from it in the family. The researcher used the deductive and inductive method, and came to a number of conclusions, including: relying on reference and fixed sources reveals human nature to us; and then it is easy to educate and deal with it, as Islamic education is unique in its view of human nature, where it took into account all its aspects without bias; because of its reliance on revelation, this resulted in a comprehensive vision of human nature, as several concepts are mentioned in the Qur'an indicating spiritual education, such as faith in Allah, Zakat, piety, and sincerity, which gains the Muslim strength spiritual education was characterized by moderation and balance, and several methods are mentioned in the Qur'an that develop spiritual education, including linking the Muslim with the creator, which educates a sense of self-responsibility, mental excitement of the ayatollahs in souls and Horizons, which is useful in enriching and consolidating science, education on reaching mental conviction in intellectual matters, the Holy Qur'an also used the method of calling for permanent repentance, education on she also came up with a number of educational applications for the family, and recommended the need to pay attention to disciplined spiritual education to reach children to a balanced upbringing.
Keywords: Seif, Spiritual, Islam, Education, Family.