فعـــــــــالية برنامج تدريبي قائم على استخدام مهارات الوعي الصوتي لعلاج أخطاء التهجي الكتابية لدى طلبة اضطرابات التعلم المحددة في المرحلة الأساسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة تخصص التربية الخاصة الجامعة العربية الأمريكية - فلسطين

المستخلص

هدفت  الدراسة إلى كشف عن  فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام مهارات الوعي الصوتي لعلاج أخطاء التهجي الكتابية لدى طلبة اضطرابات التعلم المحددة في المرحلة الأساسية، ولتحقيق الهدف تم استخدام المنهج الشبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة على عينة قصدية وهم طلبة اضطرابات التعلم المحددة المنتسبون في غرف المصادر في مدرسة واد سلطان الأساسية المختلطة وكان عددهم (10) من كلا الجنسين، تم اختيارهم من الصفوف الدراسية ( ثاني، ثالث، رابع)، وكانت الفترة الزمنية التجريبية ((4 شهور لعام 2024 م.
ومن أجل جمع البيانات كانت أدوات الدراسة هي الحقيبة التعليمية لمهارات اللغة العربية الأساسية المعتمدة من قِبل قسم التربية الخاصة في وزارة التربية والتعليم في فلسطين، واستخدم الباحثون للمعالجة الإحصائية برنامج التحليل الإحصائي (SPSS)، وإيجاد المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية  واختبار T-test، وأثبتت النتائج فعالية البرنامج التدريبي القائم على استخدام مهارات الوعي الصوتي لدى طلبة اضطرابات التعلم المحددة في المراحل الأساسية بوجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (05.0≥α) بين المتوسطات الحسابية  لصالح القياس البعدي للطلبة.
الكلمات المفتاحية: مهارات الوعي الصوتي، أخطاء التهجي الكتابية، طلبة اضطرابات التعلم المحددة.
 

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Training Program Based on the Use of Phonological Awareness Skills to Treat Written Spelling Errors among Students with Specific Learning Disabilities in the Elementary Stage

المؤلف [English]

  • ALaa Abu-sibaa,
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the effectiveness of a training program based on the use of phonological awareness skills to treat written spelling errors among students with specific learning disorders in the basic stage. To achieve the goal, the quasi-experimental approach with one group was used on a deliberate sample, which is students with specific learning disorders enrolled in the resource rooms at Wadi Sultan Mixed Basic School, and their number was (10) of both sexes. They were selected from the second, third, and fourth grades, and the experimental period was four months in 2024 AD. To collect data, the study tools were the educational package for basic Arabic language skills approved by the Special Education Department of the Ministry of Education in Palestine. The researchers used the statistical analysis program (SPSS) for statistical processing., and finding the arithmetic means, standard deviations, and T-test. The results proved the effectiveness of the training program based on the use of phonological awareness skills among students with specific learning disorders in the basic stages, with the presence of statistically significant differences at the level of statistical significance (α≥05.0) between the arithmetic means in favor of the post-measurement of the students.Keywords: phonological awareness skills, spelling errors, students with specific learning disorders.