توظيـف أدوات الذكاء الاصطناعي في بيئة تعلم قائمة على المناقشات الإلكترونية وأثرها في تنمية جدارات تصميم التعلم لدي أخصائيّ تكنولوجيا التعليم.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية - بجامعة دمنهور

المستخلص

استهدف البحث الحالي تنمية جدارات تصميم التعلم لدى أخصائيّ تكنولوجيا التعليم من خلال توظيف أدوات الذكاء الاصطناعي في بيئة تعلم قائمة على المناقشات الإلكترونية، ولتحقيق هذا الهدف، اتبعت الباحثة المنهج التطويري، وطُبِق البحث على عينة من طلاب الدبلوم الخاص تخصص تكنولوجيا التعليم في كلية التربية بجامعة دمنهور، وتم إعداد قائمة بجدارات تصميم التعلم وشملت أدوات البحث أدوات لقياس جوانب الجدارات الثلاثة: (المعرفة، والمهارة، والاتجاه)، واستخدمت أدوات قياس متنوعة، هي: (اختبارتحصيلي، وبطاقة تقييم منتج، ومقياس وجداني). وتمت المعالجة من خلال التفاعل مع بيئة التعلم التي وُظف بها الذكاء الاصطناعي، وقد أظهرت النتائج التأثير الإيجابي لدمج الذكاء الاصطناعي في بيئة التعلم القائمة على المناقشات الإلكترونية في تنمية جدارات تصميم التعلم لدى أخصائيّ تكنولوجيا التعليم الذي ظهر في أداء أفراد العينة في مختلف جوانب الجدارات. وبناءً على ذلك، أوصى البحث بضرورة وأهمية توسيع استخدام الذكاء الاصطناعي في تطوير جدارات أخصائيّ تكنولوجيا التعليم في مختلف المجالات، وتعميم استخدام المنصات الإلكترونية لتبادل المعرفة وتصاميم التعلم بين أخصائيّ تكنولوجيا التعليم المبتدئين والخبراء، وكذلك مع المعلمين من غير المتخصصين في هذا المجال، لتمكينهم من تصميم بيئات تعلم فعالة.
الكلمات المفتاحية: أدوات الذكاء الاصطناعي، تصميم التعلم، جدارات تصميم التعلم، أخصائيّ تكنولوجيا التعليم، المناقشات الإلكترونية.
 

عنوان المقالة [English]

Employing Artificial Intelligence Tools in a Learning Environment based on Electronic Discussions and Its Effect on Developing Learning design competencies for Educational Technology Specialists

المؤلف [English]

  • Dr. Maha Mohammad Badr Ahmad Abu Tahoun
المستخلص [English]

This research aimed to develop learning design competencies among educational technology specialists by employing artificial intelligence (AI) tools in a learning environment based on electronic discussion. To achieve this goal, the researcher used a developmental methodology targeting a sample of students enrolled in the special diploma in educational technology at the Faculty of Education, Damanhour University. A list of learning design competencies was developed, and the research metrics included tools designed to assess the three dimensions of competencies (knowledge, skills, and attitudes), including an achievement test, a product evaluation scale, and an affective scale. The intervention included interaction with a learning environment based on e-discussion integrated with AI. The results showed a positive impact of integrating AI into a e-discussion-based learning environment on developing learning design competencies among educational technology specialists, as evidenced by participants' performance across different competency dimensions. Therefore, the research recommends expanding the use of AI to enhance the competencies of educational technology specialists across various fields, and adopting electronic platforms for knowledge exchange and learning design on a large scale among both novice and experienced educational technology specialists, as well as non-specialized teachers, to enable them to design effective learning environments.