دور الشهادات الاحترافية في تطوير الأداء المهني من وجهة نظر موظفي جامعة أم القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تعليم الكبار والتعلم المستمر المساعد، قسم السياسات التعليمية، كلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على توجهات الموظفين الإداريين بجامعة أم القرى نحو أهمية الشهادات الاحترافية ودورها في تطوير الموظفين مهنياً، والتعرف على الفروق الإحصائية بين أفراد العينة وفقاً لمتغيرات: الجنس، والمؤهل التعليمي، وسنوات الخبرة، وتم تطبيق الاستبانة على عينة قوامها (114) من موظفي وموظفات الجامعة البالغ عددهم (2700) موظف وموظفة، وأكدت نتائجها أهمية الحصول على الشهادات الاحترافية وارتباطها بمجالات أعمالهم، وتأثير الحصول على الشهادات الاحترافية على قناعات الموظفين وتوجهاتهم ودورها البالغ في اكتساب المعارف والمهارات المهمة لمجال أعمالهم وبالتالي التأثير على إنتاجية الموظفين، كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعًا لمتغير الجنس في مدى القناعة بأهمية الشهادات الاحترافية لصالح الإناث، كذلك أظهر الموظفون الذين لم يحصلوا على التعليم الجامعي اهتماماً أكبر وقناعة أعلى بتأثير الحصول على الشهادات الاحترافية على اكتساب مهارات ومعارف جديدة، وكانت الدراسة محدودة من عدة اعتبارات مثل نوعية الموظفين والمنطقة السكنية وكذلك نوعية البيانات التي اعتمدت عليها هذه الدراسة، لذا من الصعب تعميم نتائج الدراسة على مجتمعات أخرى، كما أوصت الدراسة بمزيد من الدراسات على عينات أخرى، وتطبيق أدوات بحث كيفية لفهم أكثر عن مدى الفائدة المتحصلة من الشهادات الاحترافية وسبل تطويرها والمعوقات التي تواجه الموظفين أو تحول دون حصولهم على مثل هذه الشهادات الاحترافية.
الكلمات المفتاحية: الشهادات الأكاديمية المصغرة، الشهادات الاحترافية، الشهادات المهنية، الكفاءات المهنية، التطوير المهني.

عنوان المقالة [English]

The Role of Professional Certifications in Developing Professional Performance From the Perspective of Umm Al-Qura University Employees

المؤلف [English]

  • Motheeb Mohammad Albogami
المستخلص [English]

The study aimed to identify the attitudes of administrative employees at Umm Al-Qura University toward the importance of professional certifications and their role in professional development. It also sought to explore statistical differences among the sample based on variables such as gender, educational qualification, and years of experience. The questionnaire was administered to a sample of 114 male and female employees out of the university's total of 2,700 employees.
The results confirmed the importance of obtaining professional certifications and their relevance to the employees' job fields. They also highlighted the influence of such certifications on employees’ beliefs and attitudes, as well as their significant role in acquiring knowledge and skills relevant to their work, ultimately impacting employee productivity. Furthermore, the study revealed statistically significant differences based on gender, favoring females in terms of belief in the importance of professional certifications. Employees without a university education showed greater interest and stronger belief in the impact of professional certifications on acquiring new skills and knowledge.
The study was limited by several factors, such as the type of employees, geographical area, and the nature of the data relied upon, making it difficult to generalize the findings to other populations. The study recommended conducting further research on different samples and applying qualitative research tools to gain a deeper understanding of the benefits of professional certifications, ways to improve them, and the obstacles that employees face or that prevent them from obtaining such certifications.
Keywords: micro-credentials, professional certificates, professional certifications, professional competencies, professional development.