تصور مقترح لدور التربية الإسلامية في ترسيخ اللغة العربية لدى المتعلمين وأثر ذلك في تعزيز منظومة القيم المجتمعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد، قسم التربية وعلم النفس، كلية التربية، جامعة الملك فيصل

المستخلص

هدف هذا البحث استكشاف الدور الذي تؤديه التربية الإسلامية في ترسيخ اللغة العربية لدى المتعلمين، وتحليل أثر ذلك في تعزيز منظومة القيم المجتمعية، من خلال دراسة نظرية تحليلية مدعومة بالأدبيات التربوية المعاصرة. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي من خلال تحليل الأدبيات والنصوص التربوية والشرعية، واستقراء الدراسات السابقة ذات الصلة.
أظهرت نتائج الدراسة أن التربية الإسلامية تُعد وسيلة فاعلة لترسيخ اللغة العربية عبر النصوص الشرعية، وأن ترسيخ الفصحى يُعزز الهوية الإسلامية والعربية، والانتماء الوطني، وينمي مهارات الحوار والتأثير والتفكير الناقد. كما قدمت الدراسة تصورًا تربويًا تكامليًا يمكن تطبيقه في المؤسسات التعليمية، يتضمن أهدافًا ومبادئ ومجالات وآليات تنفيذ، مع معالجة التحديات التربوية المحتملة. وأوصت الدراسة بضرورة إدماج تعليم اللغة والقيم ضمن منهج تكاملي موحد، وتدريب المعلمين على استراتيجيات دمج اللغة بالتربية.
الكلمات المفتاحية: التربية الإسلامية، اللغة العربية، القيم المجتمعية، الهوية، الانتماء، التفكير الناقد

عنوان المقالة [English]

A proposed vision for the role of Islamic education in instilling Arabic language proficiency among learners and its impact on strengthening the societal value system

المؤلف [English]

  • dr.abdullah Saleh albohnyah
المستخلص [English]

This research aims to explore the role of Islamic education in reinforcing the Arabic language among learners and to analyze its impact on promoting the system of societal values, through a theoretical-analytical study supported by contemporary educational literature. The study adopted the descriptive-analytical method by analyzing educational and Islamic texts and reviewing relevant previous studies.
The findings revealed that Islamic education is an effective means of consolidating the Arabic language through religious texts, and that strengthening the use of Classical Arabic enhances Islamic and Arab identity, national belonging, and develops skills in dialogue, influence, and critical thinking.
The study also presented an integrative educational framework that can be applied in educational institutions, comprising goals, principles, domains, and implementation mechanisms, while addressing potential educational challenges. It recommended the necessity of integrating language and value education into a unified comprehensive curriculum and training teachers on strategies for merging language instruction with value-based education.
Keywords: Islamic education, Arabic language, societal values, identity, belonging, critical thinking.