دور استراتيجيات التدريس التكنولوجية في تنمية الإبداع الأكاديمي والتفاعل التعاوني لدى الطلبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس دكتور بكلية التربية الأساسية جامعة بابل دكتوراه مناهج وطرائق تدريس اللغة العربية

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر استراتيجيات التدريس التكنولوجية على تنمية الإبداع الأكاديمي والتفاعل التعاوني لدى طلاب جامعة بابل، في ظل التحول الرقمي المتسارع في التعليم العالي، استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات باستخدام استبانة موجهة إلى عينة عشوائية مكونة من 125 طالبًا من قسم اللغة العربية، أظهرت النتائج أن للتكنولوجيا دورًا كبيرًا في تحسين الفهم، وتعزيز التفكير الإبداعي، وتسهيل التفاعل بين الطلبة، إلا أن هناك تحديات أبرزها ضعف البنية التحتية، وقصور بعض التطبيقات التعليمية، وخلص البحث إلى توصيات لتطوير استراتيجيات التدريس الرقمية وتعزيز البنية التقنية والتدريبية، إضافة إلى مقترحات بحثية مستقبلية تستهدف دمج الذكاء الاصطناعي والبيئات التكيفية في التعليم.
الكلمات المفتاحية : التدريس التكنولوجي، الإبداع الأكاديمي، التفاعل التعاوني.
 

عنوان المقالة [English]

The role of technological teaching strategies in developing academic creativity and collaborative interaction among students

المؤلف [English]

  • HAYDER KADHIM ABBOOD AL-HASNAWI
المستخلص [English]

This study aims to examine the impact of technological teaching strategies on enhancing academic creativity and collaborative interaction among students at the University of Babylon, within the context of the rapid digital transformation in higher education. The research employed a descriptive analytical methodology, and data were collected through a questionnaire administered to a random sample of 125 students from the Department of Arabic Language. The findings revealed that technology plays a significant role in improving comprehension, fostering creative thinking, and facilitating peer interaction. However, several challenges persist, most notably weak digital infrastructure and limitations in some educational applications. The study concludes with recommendations to improve digital teaching strategies, enhance technical and training infrastructures, and proposes future research directions focusing on the integration of artificial intelligence and adaptive learning environments in education.
Keywords:  Technological Teaching, Academic Creativity, Collaborative Interaction.