الاحتـــــراق النفسي الأكاديمي وعلاقته بالدافعية للتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية في مدينة القدس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه الجامعة العربية الأمريكية - فلسطين

المستخلص

مستخلص
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الاحتراق النفسي الأكاديمي والدافعية للتحصيل الدراسي، وبيان طبيعة العلاقة بينهما لدى طلبة المرحلة الإعدادية في مدينة القدس، إضافة إلى التعرف على الفروق في استجابات الطلبة تبعًا لمتغيري الجنس ودرجة التقدير. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وتم استخدام استبانتين لقياس كل من الاحتراق الأكاديمي والدافعية للتحصيل الدراسي، وتكونت عينة الدراسة من (102) طالبًا وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من عدد من المدارس الإعدادية في المدينة. أظهرت النتائج أن مستوى الاحتراق الأكاديمي كان متوسطًا، وأن الدافعية للتحصيل الدراسي كانت منخفضة نسبيًا، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في الاحتراق أو الدافعية تبعًا لمتغيري الجنس أو درجة التقدير. في حين كشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين الاحتراق النفسي الأكاديمي والدافعية للتحصيل الدراسي، مما يشير إلى أن ارتفاع مستويات الاحتراق يرتبط بانخفاض في الدافعية، والعكس صحيح. وفي ضوء النتائج، قدمت الدراسة عددًا من التوصيات العملية للحد من الاحتراق وتعزيز الدافعية، خاصة في البيئات التعليمية التي تشهد تحديات نفسية واجتماعية مثل بيئة القدس.
الكلمات المفتاحية: الاحتراق النفسي الأكاديمي، الدافعية للتحصيل الدراسي، المرحلة الإعدادية، طلبة القدس، الضغوط النفسية.

عنوان المقالة [English]

Academic burnout and its relationship to motivation for academic achievement among middle school students in the city of Jerusalem

المؤلف [English]

  • A. Manal Shukry Taha
المستخلص [English]

This study aims to explore the level of academic burnout and academic motivation among preparatory school students in the city of Jerusalem, and to examine the nature of the relationship between them. It also seeks to identify differences in students’ responses based on gender and academic performance level. The study employed the descriptive correlational approach, using two questionnaires to measure academic burnout and motivation for academic achievement. The sample consisted of (102) male and female students selected using stratified random sampling from various preparatory schools in Jerusalem. Results indicated a moderate level of academic burnout and a relatively low level of academic motivation among students. Furthermore, no statistically significant differences were found in levels of burnout or motivation based on gender or academic achievement. However, a statistically significant negative correlation was found between academic burnout and academic motivation, suggesting that higher burnout is associated with lower motivation and vice versa. Based on these findings, the study presented practical recommendations aimed at reducing burnout and enhancing student motivation, particularly in educational settings facing psychological and social challenges such as those in Jerusalem.
Keywords: Academic Burnout, Academic Motivation, Preparatory Stage, Jerusalem Students, Psychological Stress.