أسباب التسرب الدراسي لدى طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك عبد العزيز من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية الإسلامية المشارك، قسم مهارات الاتصال، كلية العلوم والآداب، جامعة الملك عبد العزيز، رابغ، المملكة العربية السعودية

10.21608/jehs.2023.447467

المستخلص

استهدفت الدراسة إلى الكشف عن أسباب التسرب الدراسي لدى طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك عبد العزيز من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها: أن موافقة أفراد عينة الدراسة من طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك عبد العزيز على الأسباب الاقتصادية للتسرب الدراسي لدى طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك عبد العزيز كانت بدرجة (محايد) بمتوسط حسابي (3.20) وانحراف معياري (0.95) بالإضافة إلى أن موافقة أفراد عينة الدراسة من أعضاء هيئة التدريس حول أسباب التسرب الدراسي لدى طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك عبد العزيز كانت بدرجة (موافق بشدة) بمتوسط حسابي (4.28) وانحراف معياري (0.74)، وأن من أهم الحلول المقترحة للحد من التسرب الدراسي لدى طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك عبد العزيز من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، إقامة دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس لتطوير أدائهم التدريسي. ومن توصيات الدراسة: الحاجة إلى إعداد برامج إرشادية، وتوعوية للطلبة عن أهمية الدراسة بالسنة التحضيرية، ومدى الاستفادة منها في المستقبل، وذلك عن طريق النشرات والمحاضرات وغيرها، وينبغي على الجامعة تشجيع الطلبة الجدد ليكونوا فاعلين في الأنشطة المنهجية واللامنهجية؛ كالأنشطة الرياضية والرحلات العلمية والترفيهية، لتنمية مواهبهم واهتماماتهم لتقلَص من أسباب تركهم للجامعة، بالإضافة إلى ضرورة تطوير المناهج الدراسية وتنويع طرائق تدريس الأستاذ الجامعي لتؤدي إلى زيادة تفعيل عنصري التشويق والحوار، وزيادة دافعية الطلبة للتعلم، مما يبعدهم عن الملل والتسرب، ومن مقترحات: إجراء دراسات أخرى حول عقبات أو مشكلات  الطلبة في سنتهم الأولى بالجامعة –السنة التحضيرية- سواء لطلبة التخصصات النظرية أو العلمية أو الصحية، وكذلك إجراء مزيد من الدراسات عن ظاهرة التسرب بالجامعات الأخرى، والاهتمام بالبحث عن عوامل أخرى.
الكلمات المفتاحية: التسرب الدراسي، طلبة السنة التحضيرية، أعضاء هيئة التدريس.

عنوان المقالة [English]

Reasons for academic dropout among preparatory year students at King Abdulaziz University from the perspective of students and faculty members

المؤلف [English]

  • Dr. Mona bint Saad Al-Biladi
المستخلص [English]

The current research aims to reveal the reasons for academic dropout among preparatory year students at King Abdulaziz University from the viewpoint of students and faculty members.
 The descriptive analytical approach has been adopted, and the research reached the  following findings: The agreement of the study sample members of preparatory year students at King Abdulaziz University regarding the economic reasons for academic dropout was at a degree of (Neutral) with an average of (3.20) and a standard deviation of (0.95), the agreement of the study sample of faculty members regarding the reasons for academic dropout among preparatory year students at King Abdulaziz University was at a degree of (Strong Agree), with an average of (4.28) and standard deviation of (0.74), and the most prominent solution proposed to reduce academic dropout among preparatory year students at King Abdulaziz University from the viewpoint of faculty members is to hold courses for faculty members to develop their teaching performance.
Recommendations of the Research: preparing guidance and awareness programs for students about the importance of studying in the preparatory year, and the extent of benefiting from it in the future, through bulletins, lectures, etc., the university should encourage new students to be active in curricular and extracurricular activities; Such as sports activities, scientific and recreational trips, to develop their talents and interests to reduce the reasons for their academic dropout, the necessity of developing curricula and diversifying the university professor’s teaching methods for leading to increase activation of the suspense and dialogue elements, and increasing students’ motivation to learn, that keeps them away from boredom and dropout.
Proposals of the Research: Conducting other studies on obstacles or problems of students in their first year at university (Preparatory Year), whether in theoretical or scientific specializations, conducting further studies on the phenomenon of dropout in other universities, and paying attention to researching other factors.
Keywords: Academic Dropout, Preparatory Year Students, Faculty Members