مدى تضمين المهارات المستقبلية (Future Skills) في مناهج العلوم بالمملكة العربية السعودية وفق الاتجاهات العالمية الحديثة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بقسم المناهج وتقنيات التعليم كلية التربية – جامعة الطائف – المملكة العربية السعودية

10.21608/jehs.2024.447481

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى تضمين المهارات المستقبلية               (Future Skills) في مناهج العلوم بالمملكة العربية السعودية وفق الاتجاهات العالمية الحديثة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واشتملت عينة الدراسة على مناهج العلوم المقررة على المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية بصفوفها الثلاثة وفصليها الدراسيين للعام الدراسي 2023-2024م، وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة تحليل محتوى مناهج العلوم للمرحلة المتوسطة في ضوء المهارات المستقبلية، وتوصلت الدراسة إلى: تضمين المجالات الرئيسة للمهارات المستقبلية في مناهج العلوم للمرحلة المتوسطة بنسب مختلفة بين متوسطة وضعيفة جداً؛ حيث جاء مجال التعلم والابتكار بمدى تضمين متوسطاً، وبنسبة (60,3%)، يليه مجال المعلوماتية والتكنولوجيا بمدى تضمين ضعيف، وبنسبة (25,9%)، بينما جاء مجال العلوم والمهنة بمدى تضمين ضعيف جداً، وبنسبة (13,8%)، كما وزعت على الصفوف الثلاثة بالمرحلة المتوسطة بنسب متقاربة للإجمالي، فكان نصيب الصف الأول المتوسط بنسبة (59,2%) لمجال التعلم والابتكار، وبنسبة (25,1) لمجال المعلوماتية والتكنولوجيا، وبنسبة (15,6%) لمجال العلوم والمهنة؛ والصف الثاني المتوسط بنسبة (61,2%) لمجال التعلم والابتكار، وبنسبة (32,1%) لمجال المعلوماتية والتكنولوجيا، وبنسبة (6,6%) لمجال العلوم والمهنة؛ والصف الثالث المتوسط بنسبة (60,4%) لمجال التعلم والابتكار، وبنسبة (21,3%) لمجال المعلوماتية والتكنولوجيا، وبنسبة (18,3%) لمجال العلوم والمهنة، كما أظهرت نتائج الدراسة تضمين المهارات الفرعية بنسب مختلفة، وقدمت الدراسة بعض التوصيات منها إعادة النظر في محتوى مناهج العلوم وأنشطتها للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وفق الاتجاهات العالمية الحديثة، وإثرائها بالمهارات المستقبلية بدرجات متوازنة.
الكلمات المفتاحية: المهارات المستقبلية - مناهج العلوم– الاتجاهات العالمية الحديثة.
 

عنوان المقالة [English]

The Extent of Inclusion of Future Skills in Science Curricula in the Kingdom of Saudi Arabia in Light of Contemporary Global Trends

المؤلف [English]

  • Reem Ahmed Ramzi Al-Ghamdi.
المستخلص [English]

The present study aimed to investigate the extent to which future skills are included in science curricula in the Kingdom of Saudi Arabia in light of contemporary global trends. The study employed the descriptive-analytical method, and its sample consisted of the science curricula prescribed for the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia across its three grades and two semesters for the academic year 2023–2024. The research tool was a content analysis checklist of the intermediate-stage science curricula in light of future skills. The findings revealed that the main domains of future skills were included in the intermediate science curricula to varying degrees, ranging from moderate to very low. The domain of learning and innovation was moderately included, at a rate of 60.3%, followed by the domain of information and technology, which was weakly included at 25.9%, while the domain of science and profession was very weakly included at 13.8%. The distribution of these domains across the three grades of the intermediate stage was relatively close to the total percentages: for Grade 7, the percentages were 59.2% for learning and innovation, 25.1% for information and technology, and 15.6% for science and profession; for Grade 8, the percentages were 61.2% for learning and innovation, 32.1% for information and technology, and 6.6% for science and profession; and for Grade 9, the percentages were 60.4% for learning and innovation, 21.3% for information and technology, and 18.3% for science and profession. The results also indicated varying inclusion rates of the sub-skills. The study offered several recommendations, including revisiting the content and activities of intermediate science curricula in the Kingdom of Saudi Arabia in light of contemporary global trends, and enriching them with future skills in a balanced manner.
Keywords: Future Skills – Science Curricula – Contemporary Global Trends.