أثـــــــــر اختلاف نمط التعلم المدمج على الأعباء التدريسية ومستوى الدافعية من وجهة نظر معلمي مدينة الرياض في المملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ تقنيات التعليم المشارك قسم تقنيات التعليم، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 معلمة دراسات إسلامية في مدارس نجد العالمية

10.21608/jehs.2025.448069

المستخلص

الملخص
هدف البحث إلى الكشف عن أثر اختلاف نمط التعلم المدمج على كل من الأعباء التدريسية ومستوى الدافعية لدى معلمي مدينة الرياض في المملكة العربية السعودية، وذلك من وجهة نظرهم. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي الارتباطي، من خلال استطلاع تصورات المعلمين حول تبني أنماط مختلفة للتعلم المدمج ، وأثر ذلك على أعباءهم التدريسية ودافعيتهم، وقد بلغت عينة الدراسة (165) معلم ومعلمة، تم اختيارهم عشوائياً من مجتمع الدراسة. وخلصت الدراسة إلى رضى عام  من المعلمين حول تطبيق أنماط مختلفة للتعلم المدمج، يعود بشكل أساسي لترك الخيار لهم في تحديد النمط الملائم وفقاً لخصائص طلبتهم، وطبيعة المحتوى التعليمي، والإمكانات التقنية المتوفرة.  كذلك وجدت الدراسة أثر ظاهري لاختلاف نمط التعلم المدمج لصالح استخدام أكثر من نمط على تحسين الأعباء التدريسية، وأثر ظاهري لنمط التعلم الهجين على تعزيز الدافعية. وتوصي الدراسة بالتوسع بتبني أنماط التعلم المدمج وفقاً لخصائص المتعلمين والمحتوى التعليمي والبيئة التعليمية، كما توصي الدراسة بإجراء دراسات ممتدة حول الأثر بعيد المدى للتعلم المدمج على أداء المعلمين في البيئة التعليمية ومهاراتهم التعليمية.
الكلمات المفتاحية: التعلم المدمج، التعليم عن بعد، التعليم الالكتروني، الأعباء التدريسية، الدافعية التعليمية

عنوان المقالة [English]

The Effect of Blended Learning Pattern Variation on Teaching Workload and Motivation Levels from the Perspective of Teachers in Riyadh City in Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • Dr. Nada bint Jihad Al-Saleh 1
  • A. Reem bint Ibrahim Al-Shathri 2
1
2
المستخلص [English]

The Effect of Blended Learning Pattern Variation on Teaching Workload and Motivation Levels from the Perspective of Teachers in Riyadh City in Saudi Arabia
Abstract
 
This study aimed to investigate the effect of varying blended learning patterns on both teaching workload and motivation levels among teachers in Riyadh City, Saudi Arabia, from their own perspective. To achieve the study’s objectives, a descriptive correlational approach was adopted by surveying teachers’ perceptions about adopting different blended learning patterns and their impact on their teaching workload and motivation. The study sample consisted of (165) male and female teachers randomly selected from the study population. The findings indicated general satisfaction among the teachers with implementing different blended learning patterns, primarily due to allowing teachers to choose the pattern most suitable for their students’ characteristics, the nature of the instructional content, and available technological resources. The study also found an apparent effect of using multiple blended learning patterns in improving teaching workload, and an apparent effect of hybrid learning patterns in enhancing motivation. The study recommends expanding the adoption of blended learning patterns according to learners’ characteristics, instructional content, and the learning environment. It also calls for further longitudinal studies on the long-term impact of blended learning on teachers’ performance and instructional skills.
Keywords: blended learning, distance education, e-learning, teaching workload, educational motivation