دراسة تجارب الطلاب في تحقيق درجات عالية في اختبار القدرات والتحصيل الدراسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراه، قسم أصول التربية، جامعة القصيم

2 أستاذ أصول التربية المشارك، كلية التربية، جامعة القصيم

10.21608/jehs.2025.448560

المستخلص

هدفت الدراسة إلى اكتشاف تجارب الطلاب في تحقيق درجات عالية في اختبار القدرات والتحصيل الدراسي، واعتمدت الدراسة على المنهج النوعي، ووظفت تصميم الظاهراتي، وتم استخدام المقابلة لجمع البيانات. بلغ حجم العينة (13) طالبا ممن تخرجوا من المرحلة الثانوية في سنة ١٤٤٥هـ، وحصلوا على درجة ٩٠ فأعلى في الاختبارين، و تم اختيارهم بطريقة قصدية. أشارت نتائج الدراسة أن من أهم الأسباب للحصول على درجة عالية في اختبار القدرات واختبار التحصيل لدراسي: الاختبارات المحاكية، وحضور الدورات التدريبية، حيث أن لها له دور في تقليل الرهبة والتوتر أثناء أداء الاختبارات، وأيضا من أسباب الحصول على درجة عالية؛ إعادة الاختبار، فقد أكّدت النتائج أن لذلك أثر في إزالة الرهبة من الاختبار ومن ثم الحصول على درجة عالية، كذلك أكدت النتائج، أهمية الاستفادة من المدرسة وما تقدّمه من دورات ودروس، وأهمية سؤال المعلمين والاستفادة من خبراتهم وسؤالهم عما يشكل على الطالب من مسائل، وأوصت الدراسة بأهمية تنظيم الوقت ووضع خطة للاستعداد للاختبار، كما تقترح الدراسة أن ينتهي الطالب من اختبار القدرات في الصف الثاني الثانوي، ليتفرغ للاستعداد لاختبار التحصيلي في الصف الثالث الثانوي.
الكلمات المفتاحية: المرحلة الثانوية، اختبار القدرات، اختبار التحصيل الدراسي، درجات عالية، تجارب الطلاب.
 

عنوان المقالة [English]

An Investigation of Students’ Experiences in Attaining High Performance in Aptitude and Academic Achievement Tests

المؤلفون [English]

  • Yasser bin Ahmed Al-Khunaini 1
  • Dr. Ahmed bin Abdullah Al-Suwaiket 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to explore students’ experiences in achieving high scores on both the aptitude and academic achievement tests. A qualitative research approach was adopted, applying a phenomenological design. Data were collected through interviews. A purposive sample of 13 students—who graduated from high school in 1445 AH and scored 90 or above on both tests—was selected. The findings indicate that key factors contributing to high scores include practicing with simulated tests and attending training courses, both of which help reduce anxiety and stress during test performance. In addition, retaking the test was found to alleviate test-related apprehension, thereby facilitating the attainment of higher scores. The results also underscore the importance of leveraging school-provided courses and lessons, as well as consulting teachers to benefit from their expertise and address challenges related to test content. The study recommends effective time management and the development of a structured preparation plan for the tests. Specifically, it suggests that students complete the aptitude test in their second year of secondary school to allow focused preparation for the academic achievement test in their third year.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Secondary education
  • aptitude test
  • academic achievement test
  • high scores
  • students’ experiences