إدارة المواهب المؤسسية وعلاقتها بتحقيق الميزة التنافسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في قسم الإدارة التربوية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق إدارة المواهب المؤسسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض ، وتحديد درجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض، والكشف عن العلاقة بين واقع تطبيق إدارة المواهب المؤسسية ودرجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض.، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوبيه المسحي والارتباطي، والاستبانة كأداةٍ للدراسة التي طبقت على عينة من مديري المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض وعددهم (٢٠٠) مديراً، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن واقع تطبيق إدارة المواهب المؤسسية في المدارس الأهلية بمدينة الرياض جاء بدرجة عالية وبمتوسط حسابي (٣,٨٥)، وجاءت درجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض بدرجة عالية حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.98)، كما كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين واقع تطبيق إدارة المواهب المؤسسية ودرجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط إجابات أفراد الدراسة لواقع تطبيق إدارة المواهب المؤسسية  ودرجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض تعزى لمتغيرات الدراسة (المؤهل العلمي، والخبرة في العمل الإداري). وتوصلت الدراسة لتوصيات عدة أهمها: إعادة النظر فيما يتعلق بنظام الأجور والمزايا الوظيفية في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض، وذلك بإعادة هيكلته ليراعي الفروق في الكفاءة والمهارات بشكل يساهم في جذب المواهب لها، وكذلك مراعاة تقليل المهام الموكلة إلى المواهب في المدارس الأهلية للبنين بمدينة الرياض، ليتسنى لهم إشباع حاجاتهم وتنمية مواهبهم من خلال التعلم الذاتي، والاستفادة منهم في تدريب منسوبي المدارس الآخرين، بالإضافة إلى إيجاد مسارات واضحة للنمو المهني تتيح للمواهب فرص التدرج الوظيفي وتبوء مناصب قيادية في المدارس، على أن يتم ربطها بمستوى أدائهم ومدى تطورهم.

عنوان المقالة [English]

Corporate Talent Management and its Relationship to Achieving Competitive Advantage in Private Boys' Schools in Riyadh

المؤلف [English]

  • Dr.Ibrahim bin Mohammed bin Ibrahim Alkhudhayr
المستخلص [English]

The study aimed to identify the reality of applying corporate talent management in private schools for boys in Riyadh, and to determine the degree of achieving competitive advantage in private secondary schools in Riyadh, revealing the relationship between the reality of applying corporate talent management and the degree of achieving competitive advantage in private secondary schools in Riyadh. To achieve this, the researcher used the descriptive approach with its survey and correlational methods, and the questionnaire as a study tool that was applied to a sample of (200) principals of private schools for boys in Riyadh. The study reached several results, the most important of which are: the reality of applying corporate talent management in private schools in Riyadh was high with an arithmetic mean of (3.85), and the degree of achieving competitive advantage in private schools for boys in Riyadh was high, as the arithmetic mean was (3.98). The study also revealed the existence of a statistically significant correlation at the level of (0.05 ≥ α) between the reality of applying corporate talent management and the degree of achieving competitive advantage in private schools for boys in Riyadh, and the absence of statistically significant differences at the level of (0.05 ≥ α) between the average answers of the study members regarding the reality of applying corporate talent management and the degree of achieving The competitive advantage in private schools in Riyadh is attributed to the study variables (academic qualifications and administrative work experience). The study reached several recommendations, the most important of which are: reconsidering the wage and benefits system in private boys' schools in Riyadh by restructuring it to account for differences in competence and skills, thus contributing to attracting talent. Furthermore, reducing the tasks assigned to talented individuals in private boys' schools in Riyadh will enable them to satisfy their needs and develop their talents through self-learning, in addition to utilizing them to train other school staff. Furthermore, creating clear paths for professional growth that provide talented individuals with opportunities for career advancement and leadership positions within schools, should be linked to their performance and development.
 Keywords: Corporate Talent Management, Competitive Advantage, Private Schools.