تطويــــر وحدة في اللغة العربية وفق نظرية العقول الخمسة لجاردنر لتنمية الفهم الاستماعي الإبداعي وقيم الشغف المعرفي لدى طالبات الصف الرابع الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارك، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية الفهم الاستماعي الإبداعي وقيم الشغف المعرفي لدى طالبات الصف الرابع الابتدائي من خلال تطوير وحدة في اللغة العربية وفق نظرية العقول الخمسة لجاردنر، واسُتخدم المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي القائم على مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وتكونت مجموعة البحث من(60) طالبة من طالبات الصف الرابع الابتدائي، وتم إعداد مواد المعالجة التجريبية وأدوات البحث وهي قائمة مهارات الفهم الاستماعي الإبداعي (الطلاقة، والمرونة، والاصالة، والتوسع)، وقائمة قيم الشغف المعرفي (الفضول، والتعلم المستمر، والتفكير الناقد، والإبداع)، ووحدة مطورة في اللغة العربية وفق نظرية العقول الخمسة، وتم تطبيق أدوات البحث (اختبار الفهم الاستماعي الإبداعي و مقياس قيم الشغف المعرفي)؛ وخلص البحث إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الفهم الاستماعي الإبداعي و لمقياس قيم الشغف المعرفي لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الفهم الاستماعي الإبداعي ولمقياس قيم الشغف المعرفي لصالح التطبيق البعدي، والتحقق من فاعلية الوحدة المطورة وفق  نظرية العقول الخمسة لجاردنر في تنمية الفهم الاستماعي الإبداعي وقيم الشغف المعرفي لدى طالبات الصف الرابع الابتدائي، وفي ضوء نتائج البحث تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات؛ حيث أوصت الباحثة بالإفادة من قائمة الفهم الاستماعي الإبداعي ومقياس قيم الشغف المعرفي التي تم التوصل إليها، وبضرورة توظيف نظرية العقول الخمسة في تعليم وتعلٌم اللغة العربية.
الكلمات المفتاحية: نظرية العقول الخمسة، الفهم الاستماعي الإبداعي، قيم الشغف المعرفي.

عنوان المقالة [English]

Developing an Arabic Language Unit Based on Gardner’s Five Minds Theory to Enhance Creative Listening Comprehension and Epistemic Curiosity Values among Fourth-Grade Female Students

المؤلف [English]

  • Dr. Ghadah bint Nasser Altamimi
المستخلص [English]

This study aimed to enhance creative listening comprehension and the values of epistemic curiosity among fourth-grade female students through the development of an Arabic language unit grounded in Gardner’s Five Minds Theory. The researcher employed a quasi-experimental design featuring two groups: an experimental group and a control group. The research sample consisted of 60 fourth-grade female students. The study included a list of creative listening comprehension skills (fluency, flexibility, originality, and elaboration); a list of epistemic curiosity values (curiosity, lifelong learning, critical thinking, and creativity); and a specially designed Arabic language unit based on Gardner’s Five Minds Theory. The research tools—namely, the Creative Listening Comprehension Test and the Epistemic Curiosity Values Scale—were applied. The study concluded that there was a statistically significant difference at the 0.01 level between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test of both the Creative Listening Comprehension Test and the Epistemic Curiosity Values Scale, in favor of the experimental group. Additionally, the study found a statistically significant difference at the 0.01 level between the pre-test and post-test mean scores of the experimental group in both the Creative Listening Comprehension Test and the Epistemic Curiosity Values Scale, in favor of the post-test. These results confirm the effectiveness of the developed unit in enhancing both creative listening comprehension and the values of epistemic curiosity among fourth-grade female students. In light of the research findings, several recommendations and suggestions were presented. The researcher recommended utilizing the developed Creative Listening Comprehension Skills List and the Epistemic Curiosity Values Scale, and emphasized the importance of integrating Gardner’s Five Minds Theory into the teaching and learning of the Arabic language.  
 Keywords: Five Minds Theory. Creative Listening Comprehension, Epistemic Curiosity Values.