واقع تطبيق الإدارة الرقمية في إدارات التعليم وسبل تطويرها من وجهة نظر المشرفين التربويين: إدارة تعليم عسير نموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير، تخصص الإدارة والإشراف التربوي، قسم التربية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على واقع تطبيق الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير، وسُبل تطويرها، من وجهة نظر المشرفين والمشرفات، حيث سعى للإجابة عن الأسئلة الآتية: ما واقع تطبيق الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير من وجهة نظر المشرفين والمشرفات؟ ما معوقات تطبيق الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير من وجهة نظر المشرفين والمشرفات؟ ما سبل تطوير الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير من وجهة نظر المشرفين والمشرفات؟ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) بين متوسط استجابات عينة البحث حول واقع تطبيق الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير تعزى لمتغيرات (الجنس- المؤهل الدراسي- سنوات الخبرة)؟. وتم استخدام المنهج الوصفي. وتكونت عينة الدراسة من (108) مشرفين ومشرفات من إدارة تعليم عسير في العام الدراسي (1445هـ). وتم استخدام الإستبانة كأداة للمشروع البحثي. ولتحليل بيانات البحث واختبار صدق الأداة استخدمت الباحثة المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، ومعامل الثبات ألفا كرونباخ، ومعامل الصدق كروسكال-ويلز، واختبار "ت". وقد أشارت نتائج البحث إلى أن واقع تطبيق الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير من وجهة نظر المشرفين والمشرفات كان بشكل عام مرتفع بدرجة كبيرة، وأن معوقات تطبيقها كانت بدرجة كبيرة، ودرجة موافقة المشرفين والمشرفات تجاه سُبل تطوير تطبيق الإدارة الرقمية في إدارة تعليم عسير كانت "كبيرة جدًا". وقد اختُتِمَ البحثُ بعدد من التوصيات والمقترحات في ضوء ما أسفر عنه من نتائج.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الرقمية، إدارات التعليم ، المشرفين التربويين، إدارة تعليم عسير.

عنوان المقالة [English]

The reality of applying digital management in education departments and ways to develop it from the point of view of educational supervisors - Asir Education Department as a model

المؤلف [English]

  • Fatimah Marie Mohammed Al-Adie
المستخلص [English]

The study aimed to identify the reality of applying digital management in Asir Education Department, and ways to develop it, from the point of view of male and female supervisors, as it sought to answer the following questions: What is the reality of applying digital management in Asir Education Department from the point of view of male and female supervisors? What are the obstacles to applying digital management in Asir Education Department from the point of view of male and female supervisors? What are the ways to develop digital management in Asir Education Department from the point of view of male and female supervisors? Are there statistically significant differences at the significance level (a=0.05) between the average responses of the research sample regarding the reality of applying digital management in Asir Education Department attributable to the variables (gender - educational qualification - years of experience)? The descriptive approach was used. The study sample consisted of (108) male and female supervisors from Asir Education Department in the academic year (1445 AH). The questionnaire was used as a tool for the research project. To analyze the research data and test the validity of the tool, the researcher used arithmetic means, standard deviations, Cronbach's alpha reliability coefficient, Kruskal-Wells reliability coefficient, and the "t" test. The research results indicated that the reality of applying digital management in the Asir Education Department from the point of view of supervisors was generally very high, and that the obstacles to its application were high, and the degree of approval of supervisors towards ways to develop the application of digital management in the Asir Education Department was "very high". The research concluded with a number of recommendations and proposals in light of the results it yielded.
 Keywords: Digital management - Education departments - Educational supervisors - Asir Education Department