متطلبات تطبيق الاستدامة في المؤسسات التعليمية من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية بمحافظة خميس مشيط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، تخصص الفلسفة في الإداره والإشراف التربوي، كلية التربية، جامعة الملك

المستخلص

       هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تطبيق الاستدامة في المؤسسات التعليمية من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية بمحافظة خميس مشيط، والكشف عن التحديات التي تعيق ذلك، واقتراح آليات فاعلة للتطبيق. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وطبقت أداة الاستبانة على عينة مكونة من (80) مديرًا ومديرة، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS وأظهرت النتائج أن درجة أهمية متطلبات تطبيق الاستدامة جاءت بدرجة "موافق بشدة"، بمتوسط كلي (4.30)، وكان البعد البيئي الأكثر أهمية، يليه الاقتصادي ثم الاجتماعي. كما كشفت النتائج عن تحديات متوسطة إلى مرتفعة، أبرزها نقص التمويل وضعف الوعي المجتمعي. أما الآليات المقترحة فشملت إدماج أهداف الاستدامة في الخطط المدرسية، وتصميم أنشطة تعليمية متكاملة، وبناء شراكات مجتمعية وأوصت الدراسة بتطوير سياسات وطنية موحدة لتضمين الاستدامة في التعليم، وتأهيل القيادات المدرسية، وتعزيز البنية التحتية، وتحفيز المبادرات الطلابية، مع التأكيد على التقييم المستمر. واقترحت عددًا من الموضوعات البحثية المستقبلية لتوسيع المعالجة الأكاديمية لموضوع الاستدامة التعليمية.
الكلمات المفتاحية: الاستدامة التعليمية، المدارس الثانوية، التحديات، الآليات، البيئة المدرسية.

عنوان المقالة [English]

Requirements for Sustainability Application in Educational Institutions from the Perspective of Secondary School Principals in Khamis Mushait

المؤلف [English]

  • Fawziah Ali M. A. Al-Qahtani
المستخلص [English]

      The study aimed to identify the requirements for implementing sustainability in educational institutions from the perspective of secondary school principals in Khamis Mushait Governorate, as well as to uncover the challenges that hinder this implementation and to propose effective mechanisms for application. The study employed the descriptive survey method and utilized a questionnaire applied to a sample of 80 male and female principals. Data were analyzed using SPSS software. The results indicated that the level of importance of sustainability implementation requirements was rated as "strongly agree," with an overall mean of (4.30). The environmental dimension was considered the most important, followed by the economic and then the social dimensions. The findings also revealed moderate to high challenges, most notably a lack of funding and weak community awareness. Proposed mechanisms included integrating sustainability goals into school plans, designing comprehensive educational activities, and building community partnerships. The study recommended the development of unified national policies to incorporate sustainability in education, the qualification of school leadership, enhancement of infrastructure, and encouragement of student-led initiatives, emphasizing the importance of continuous evaluation. Several future research topics were suggested to broaden the academic treatment of educational sustainability.
Keywords: Educational sustainability, secondary schools, challenges, mechanisms, school environment.