الرؤى الإصلاحية التربوية عند الشيخ فريد الأنصاري (1960م–2009م) وتطبيقاتها المعاصرة: من وجهة نظر بعض المختصين، دراسة تحليلية نقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بقسم الأصول والإدارة التربوية كلية التربية الأساسية - الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

10.21608/jehs.2025.451788

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن الرؤى الإصلاحية التربوية عند الشيخ فريد الأنصاري وتطبيقاتها المعاصرة (1960-2009م) من وجهة نظر بعض المختصين دراسة تحليلية نقدية، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم المنهج الوصفي، كما استخدم تحليل المحتوى؛ حيث تم توظيف استمارة تحليل كأداة للدراسة، وتكونت من خمسة محاور رئيسة هي: 1- مرتكزات النظرية والمنهجية للفكر التربوي عند فريد الأنصاري،2- تشخيص فريد الأنصاري لأزمة الخطاب التربوي الإسلامي،3- أوجه التوافق والاختلاف بين نموذج الأنصاري والخطابات التربوية الإسلامية المعاصرة، 4-نموذج "مجالس القرآن" كطرح عملي لتجديد الخطاب التربوي، 5- حدود وفعالية الرؤى الإصلاحية التربوية كنموذج في السياقات التربوية الحديثة. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، هي: تقوم رؤى الإصلاح التربوي عند الأنصاري على خمسة مرتكزات رئيسية هي: الاقتداء بالمنهج النبوي في الانطلاق من القرآن إلى العمران، التزكية والقرآن، تأميم الدعوة إلى الله تعالى وتحريرها من كل انتماء حركي وتوجه سياسي، اتباع المنهج الوسطي في التربية عبر محددات معرفية ونماذج واقعية، والتربية الفطرية أساس التربية عند الأنصاري. كما تقوم أزمة الخطاب الدعوي الإسلامي على ثلاثة مرتكزات: الأول التلقين بدل التكوين، الثاني الانفصال عن الواقع، والثالث غياب التجديد. واتفق نموذج الأنصاري مع الخطابات التربوية الإسلامية المعاصرة في الدعوة إلى تجديد الخطاب التربوي الإسلامي وإعادة بناء الإنسان المسلم. ويقوم تجديد الخطاب التربوي الإسلامي عند الأنصاري على مجموعة من الخصائص أهمها: معرفة الماضي، تمركز التجديد على المصدر الشرعي الأساسي القرآن الكريم، والتجديد الشامل لمناهج العلم والدعوة التربوية، بالإضافة إلى أنه تجديد شامل لكل مناحي الفكر الدعوي والتربوي والسياسي والاجتماعي. ويتفرد منهج الأنصاري عن الخطاب الدعوي المعاصر في أنه يتميز بالمنهج الفطري في الدعوة، والمضمون القرآني في التربية، والقيادة العلمية في التوجيه، كما أنه يقوم بصفة رئيسة على مركزية القرآن الكريم، فضلاً عن اعتماده الكلي على تصحيح الواقع الفكري والسلوكي للتيار الدعوي الإسلامي في المغرب والعالم الإسلامي. وقد استخدم الأنصاري مجالس القرآن كأداة تربوية تنهض بأفراد الأمة المسلمة، وقدم مجموعة من الأسس التربوية التي تبين فاعلية نموذجه في السياقات التربوية الحديثة، وهي: الأساس الأول: القرآن هو المصدر الرئيس للتربية، الأساس الثاني: التربية الروحية والتزكوية أساس بناء الشخصية المسلمة، الأساس الثالث: شمولية التربية واعتمادها على فهم وتطبيق الشريعة الإسلامية.
الكلمات المفتاحية: الرؤى الإصلاحية التربوية- فريد الأنصاري- دراسة تحليلية نقدية

عنوان المقالة [English]

Educational Reformist Visions of Sheikh Farid Al-Ansari (1960–2009) and Their Contemporary Applications: An Analytical and Critical Study from the Perspective of Some Specialists"

المؤلف [English]

  • Dr. Fahad Ahmed Al-Failakawi
المستخلص [English]

The current research aims to reveal the educational reform visions of Sheikh Farid Al-Ansari and their contemporary applications (1960-2009 AD) from the point of view of some specialists through a critical analytical study. To achieve the study objective, the descriptive approach was used, as well as content analysis; where an analysis form was employed as a study tool, and it consisted of five main axes: 1- The theoretical and methodological foundations of educational thought according to Farid Al-Ansari, 2- Farid Al-Ansari’s diagnosis of the crisis of Islamic educational discourse, 3- The points of agreement and disagreement between Al-Ansari’s model and contemporary Islamic educational discourses, 4- The “Quran Councils” model as a practical approach to renewing educational discourse, 5- The limits and effectiveness of educational reform visions as a model in modern educational contexts. The study reached a set of results, namely: Al-Ansari's visions of educational reform are based on five main pillars: emulating the prophetic approach in proceeding from the Qur'an to civilization, purification and the Qur'an, nationalizing the call to God Almighty and liberating it from all ideological affiliations and political orientations, following the moderate approach in education through cognitive determinants and realistic models, and innate education as the foundation of education according to Al-Ansari. The crisis of Islamic da'wah discourse is based on three pillars: first, indoctrination instead of formation, second, detachment from reality, and third, the absence of renewal. Al-Ansari's model is consistent with contemporary Islamic educational discourses in calling for the renewal of Islamic educational discourse and the reconstruction of the Muslim individual. Al-Ansari's renewal of Islamic educational discourse is based on a set of characteristics, the most important of which are: knowledge of the past, focusing renewal on the primary legal source, the Holy Qur'an, and comprehensive renewal of scientific and educational da'wah methods. In addition, it is a comprehensive renewal of all aspects of da'wah, educational, political, and social thought. Al-Ansari's approach is unique among contemporary Islamic preaching discourses in that it features a natural approach to preaching, a Quranic content in education, and scholarly leadership in guidance. It is primarily based on the centrality of the Holy Quran and is entirely reliant on correcting the intellectual and behavioral reality of the Islamic preaching movement in Morocco and the Islamic world. Al-Ansari has used Quranic sessions as an educational tool to uplift the Muslim community and presented a set of educational foundations that demonstrate the effectiveness of his model in modern educational contexts. These foundations are: The first foundation: The Quran is the primary source of education. The second foundation: Spiritual and purifying education is the foundation for building the Muslim personality. The third foundation: The comprehensiveness of education and its reliance on understanding and applying Islamic law.
 
Keywords: Educational reform visions - Farid Al-Ansari - an analytical critical study