تفعيل دور التربية الدولية في تحقيق الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم التربية، كلية التربية، جامعة حائل

10.21608/jehs.2025.463663

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف واقع دور التربية الدولية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية، والتعرف على أسسها النظرية والفلسفية المتعلقة بهذا الدور. اعتمد البحث المنهج الوصفي، مستعيناً بمراجعة الأدبيات والدراسات السابقة ذات الصلة. تم جمع البيانات باستخدام استبانة من إعداد الباحث، تم تطبيقها على عينة مكونة من (117) خبيراً تربوياً (67 ذكور، 50 إناث) من مديري المدارس وقيادات التعليم العام بمنطقة الرياض بالمملكة العربية السعودية.
وأظهرت النتائج الرئيسية أن واقع دور التربية الدولية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية يأتي بدرجة "متوسطة" بشكل عام، ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات الذكور والإناث. كما تبين وجود تباين في واقع الأبعاد المختلفة؛ حيث حظي بعد "دور المعلم" بالتقييم الأعلى، تلاه بعد "طرق التدريس والأنشطة"، ثم "المناهج والمحتوى"، فـ "البيئة المدرسية"، وأخيراً جاء بعد "الشراكة مع الأسرة والمجتمع" كأضعف الأبعاد تفعيلاً، مع وقوع جميعها ضمن درجة الموافقة المتوسطة. أبرزت النتائج الحاجة الماسة لتدريب المعلمين وتطوير المناهج لتعزيز التفكير النقدي، وأهمية تفعيل الأنشطة العملية والشراكة المجتمعية. وقدم البحث مجموعة من التوصيات لتفعيل دور التربية الدولية بشكل أكثر فاعلية.
الكلمات المفتاحية:  التربية الدولية، الأمن الفكري،  طلاب المرحلة الثانوية

عنوان المقالة [English]

Activating the role of international education in achieving intellectual security for secondary school students

المؤلف [English]

  • Ashwaq Fahad AlSaif
المستخلص [English]

This study aimed to explore the reality of the role of international education in promoting intellectual security among secondary school students, and to identify its relevant theoretical and philosophical foundations. The research adopted a descriptive methodology, utilizing a review of relevant literature and previous studies. Data were collected using a questionnaire developed by the researcher, administered to a sample of 117 educational experts (67 males, 50 females) from the Kingdom of Saudi Arabia.
The main findings indicated that the reality of activating the role of international education in promoting intellectual security for secondary school students is generally "moderate" overall. No statistically significant differences were found between the responses of males and females. The results also revealed variation in the reality of the different dimensions, although all fell within the moderate level of agreement. The dimensions were ranked (from highest to lowest perceived activation) as follows: the teacher's role, teaching methods and activities, curricula and content, the school environment, and finally, partnership with family and community, which ranked the lowest. The findings underscored the need for teacher training, curriculum development to enhance critical thinking, and the importance of activating practical activities and community partnerships. Based on these findings, the research provided a set of recommendations to more effectively activate the role of international education.
Keywords: International Education, Intellectual Security, High School Students