دور القيادة الملهمة لدى مديرات المدارس بمحافظة أبها وعلاقتها بالتميز التنظيمي من وجهة نظر المعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2025.463665

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى معرفة درجة توافر القيادة الملهمة لدى مديرات المدارس وعلاقتها بالتميز التنظيمي في مدارس محافظة أبها، وتحقيقاً لأهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتمثلت أداة جمع المعلومات في استبانة طبقت على عينة عشوائية بسيطة مكونة من (712) معلمة، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة توافر القيادة الملهمة لدى مديرات المدارس في محافظة أبها جاءت متوسطة، ومستوى التميز التنظيمي في مدارس محافظة أبها جاء متوسطاً، وعدم وجود فروق في متوسطات استجابات عينة البحث حول درجة توافر القيادة الملهمة، ومستوى التميز التنظيمي في مدارس محافظة أبها تعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة في التعليم، المرحلة التعليمية)، ووجود علاقة ارتباطية موجبة قوية بين درجة توافر القيادة الملهمة لدى مديرات المدارس، ومستوى التميز التنظيمي في مدارس محافظة أبها.
وأوصى البحث بمجموعة من التوصيات من بينها: عقد دورات تدريبية وورش عمل لمديرات المدارس لإكسابهن مهارات القيادة الملهمة، وتعزيز التميز التنظيمي في مدارس محافظة أبها.
الكلمات المفتاحية: القيادة الملهمة، التميز التنظيمي، مديرات المدارس.
 
 

عنوان المقالة [English]

The role of inspirational leadership among school principals in Abha Province and its relationship to organizational excellence from the perspective of female teachers

المؤلف [English]

  • SHARIFAH NASSER MARAI ALQARNI
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the degree of availability of inspirational leadership among school principals and its relationship to organizational excellence in schools in Abha Governorate. To achieve the research objectives, the descriptive correlational approach was used. The information collection tool was a questionnaire applied to a simple random sample of (712) female teachers. The results of the study indicated that the degree of availability of inspirational leadership among school principals in Abha Governorate was average, and the level of organizational excellence in schools in Abha Governorate was average. There were no differences in the average responses of the research sample regarding the degree of availability of inspirational leadership and the level of organizational excellence in schools in Abha Governorate attributable to the variables of academic qualification, years of experience in education, and educational stage. There was a strong positive correlation between the degree of availability of inspirational leadership among school principals and the level of organizational excellence in schools in Abha Governorate.
The research recommended a some of recommendations, including: holding training courses and workshops for school principals to equip them with inspirational leadership skills and enhance organizational excellence in schools in Abha Governorate.
Keywords: Inspirational leadership, organizational excellence, school principals