دور التربية الوجدانية في غرس القيم الأخلاقية والاجتماعية لدى طالبات المرحلة الابتدائية بأبها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

درجة الماجستير، تخصص أصول التربية، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2025.463667

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على دور التربية الوجدانية في غرس القيم الأخلاقية والاجتماعية لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمدينة أبها. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لدراسة متغيرات البحث، حيث تم توزيع استبانة على عينة من معلمات المرحلة الابتدائية بلغت (205) معلمات، وهو ما يمثل نسبة (45.9%) من إجمالي مجتمع البحث. تم تحليل البيانات باستخدام برنامج (SPSS). أظهرت نتائج البحث أن إدراك المعلمات لأهمية التربية الوجدانية في غرس القيم الأخلاقية والاجتماعية كان مرتفعًا جدًا، بمتوسط حسابي (4.626). كما أظهرت النتائج أن إسهام التربية الوجدانية في تعزيز القيم الاجتماعية كان مرتفعًا جدًا، بمتوسط عام بلغ (4.632). كما أوضحت النتائج أن مستوى وعي المعلمات بأهمية التربية الوجدانية كان مرتفعًا جدًا، بمتوسط عام بلغ (4.503)، كما كشفت النتائج عن وجود معوقات بدرجة مرتفعة تعيق تطبيق التربية الوجدانية، بمتوسط عام (3.974).
الكلمات المفتاحية: التربية الوجدانية، القيم الأخلاقية، القيم الاجتماعية، طالبات المرحلة الابتدائية، التعليم الابتدائي، المعوقات التربوية، أبها، تنمية القيم.
 
 
 
 

عنوان المقالة [English]

The Role of Emotional Education in Instilling Moral and Social Values among Primary School Female Students in Abha

المؤلف [English]

  • Sharifah bint Ali Saeed Ahmed Asiri
المستخلص [English]

This study aimed to explore the role of emotional education in instilling moral and social values among primary school female students in Abha city. The researcher employed the descriptive-analytical method to examine the study variables. A questionnaire was distributed among a sample of (205) primary school teachers, representing (45.9%) of the total study population. Data were analyzed using the SPSS program.
The study results revealed a very high awareness among teachers regarding the importance of emotional education in instilling moral and social values, with an overall mean score of (4.626). Additionally, emotional education was found to significantly contribute to enhancing social values, with an overall mean score of (4.632). Teachers' awareness level of the importance of emotional education was also very high, with a mean score of (4.503). Furthermore, the results indicated the existence of significant obstacles hindering the application of emotional education, with a mean score of (3.974).
Keywords: Emotional education, moral values, social values, primary school female students, elementary education, educational obstacles, Abha, value development.