واقع ممارسة القيادة الملهمة لدى مديرات مدارس المرحلة الثانوية بالمنطقة الشرقية من وجهة نظر المعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 درجة الماجستير التربوي في القيادة التربوية، كلية التربية والتنمية البشرية، جامعة بيشة، المملكة العربية السعودية

2 أستاذ الإدارة والإشراف التربوي المساعد، قسم القيادة التربوية، كلية التربية والتنمية البشرية، بجامعة بيشة، المملكة العربية السعودية

10.21608/jehs.2025.463668

المستخلص

هدفت البحث إلى التعرف على واقع ممارسة القيادة الملهمة لدى مديرات مدارس المرحلة الثانوية بتعليم المنطقة الشرقية من وجهة نظر المعلمات في أبعاد (الثقة بالنفس، تمكين العاملين، تحفيز العاملين على الابتكار، الاستثارة الفكرية)، استخدم البحث المنهج الوصفي، واستخدم الاستبانة كأداة له، وتكون مجتمع البحث من جميع معلمات مدارس المرحلة الثانوية الحكومية التابعة لمكتب شرق الدمام بتعليم المنطقة الشرقية واللاتي بلغ عددهن (٥٤٩)، بينما تكونت عينتها من (248) معلمة، وتوصل البحث إلى أن واقع  ممارسة القيادة الملهمة لدى مديرات مدارس المرحلة الثانوية بتعليم المنطقة الشرقية من وجهة نظر المعلمات كان بدرجة كبيرة، وجاء البعد الثاني " تمكين العاملين" في الرتبة الأولى بدرجة موافقة كبيرة جدا، كما جاء البعد الأول " الثقة بالنفس" في الرتبة الثانية وبدرجة موافقة كبيرة جدا، كما جاء البعد الثالث " تحفيز العاملين على الابتكار" في الرتبة الثالثة وبدرجة موافقة كبيرة، وجاء البعد الرابع " الاستثارة الفكرية" في الرتبة الرابعة  وبدرجة موافقة كبيرة.
الكلمات المفتاحية: القيادة الملهمة، مديرات المدارس الثانوية، المنطقة الشرقية.
 

عنوان المقالة [English]

the reality of the practice of inspirational leadership among secondary school principals in the eastern region from the teachers’ point of view

المؤلفون [English]

  • Nada Falah Muhammad Al-Qahtani, 1
  • Fatema Ali Ahmed Al-Amri 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the reality of the practice of inspirational leadership among secondary school principals in the eastern region from the teachers’ point of view in the dimensions (self-confidence, employee   empowerment, motivating employees to creative, Intellectual arousal) , The study used the descriptive approach and used the questionnaire as its tool. The study population consisted of all female teachers in government secondary schools affiliated with the East Dammam Education Office in the Eastern Region, whose number was (549), while its sample consisted of (248) female teachers. The study found that the reality of practicing inspirational leadership among female principals of secondary schools in the eastern region, from the point of view of female teachers, was to a big degree. The second dimension, “employment of employees,” came in first place with a very big degree of agreement, and the first dimension, “self-confidence,” came in second rank. With a very big degree of agreement, the third dimension, “motivating employees to creative” came in the third rank, with a big degree of agreement, and the fourth dimension, “Intellectual arousal” came in the fourth rank, with a big degree of agreement.