فعالية تدريبات اليقظة الذهنية في خفض القلق والسلبية لدى الطالبات ذوات فرط الحركة وتشتت الانتباه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة، قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 أستاذ بقسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود

10.21608/jehs.2025.463673

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى فحص فاعلية برنامج تدريبي قائم على اليقظة الذهنية في خفض القلق والسلبية لدى الطالبات المراهقات ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه (ADHD). اعتمدت الدراسة تصميمًا شبه تجريبيًا لمجموعة واحدة وفق نظام القياس القبلي–البعدي–الآجل، على عينة مكونة من (13) طالبة تتراوح أعمارهن بين (13–15) سنة مشخصات رسميًا باضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه.  تم تطبيق برنامج ممارسات الوعي الذهني (MAPs) لاضطراب ADHD  الذي طوره Zylowska وزملاؤها (2008) لمدة ثمانية أسابيع بواقع ثلاث جلسات أسبوعية. تم قياس النتائج باستخدام بعد القلق–السلبية من مقياس كونرز-3 عبر ثلاث مراحل (قبلي، بعدي، وآجل). جرى تحليل البيانات باستخدام اختبار ويلكوكسون للعينات المترابطة، مع حساب حجم الأثر (r). وأظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي (p < 0.05) لصالح القياس البعدي، مع حجم أثر كبير(r = 0.78)، كما لم تُسجل فروق دالة بين القياس البعدي والآجل، مما يشير إلى استقرار أثر التدخل بمرور الوقت. وتشير هذه النتائج إلى أن التدريب على اليقظة الذهنية يمثل خيارًا واعدًا كاستراتيجية سلوكيه معرفيه للتحسن من مستوى القلق والسلبية لدى المراهقات المصابين باضطراب ADHD  وتبرز أهمية دمج مثل هذه البرامج في السياقات المدرسية والإكلينيكية بوصفها تدخلات مساندة للعلاجات التقليدية، تسهم في تعزيز الصحة النفسية والمرونة الانفعالية على المدى البعيد.
الكلمات المفتاحية: اليقظة الذهنية، القلق والسلبية، اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه.

عنوان المقالة [English]

The effectiveness of mindfulness training in reducing anxiety and negativity in students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)

المؤلفون [English]

  • Meead Al-Abdulkareem 1
  • Ibrahim Alothman 2
1
2
المستخلص [English]

The aim of this study was to examine the effectiveness of a mindfulness-based training program in reducing anxiety and negativity among adolescent female students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). The study adopted a quasi-experimental one-group design with pre-test–post-test–follow-up measurements, applied to a sample of 13 students aged 13–15 years who were formally diagnosed with ADHD. The Mindful Awareness Practices (MAPs) program for ADHD, developed by Zylowska et al. (2008), was implemented for eight weeks with three sessions per week. Outcomes were measured using the Anxiety–Negativity dimension of the Conners-3 across three stages (pre, post, and follow-up). Data were analyzed using the Wilcoxon signed-rank test for paired samples, with effect size (r) calculated. The results showed statistically significant differences between the pre-test and post-test (p < 0.05) in favour of the post-test, with a large effect size (r = 0.78). No significant differences were found between the post-test and follow-up, indicating the stability of the intervention effect over time. These results indicate that mindfulness training represents a promising cognitive-behavioural strategy for improving levels of anxiety and negativity among adolescent females with ADHD and highlight the importance of integrating such programs into school and clinical contexts as supportive interventions to traditional treatments, contributing to the enhancement of mental health and emotional resilience in the long term.
Keywords: Mindfulness -  Anxiety and Negativety -  Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).