تصور مقترح لتفعيل دور المناهج الدراسية في التوعية بقضايا المرأة في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمة بإدارة تعليم تبوك

10.21608/jehs.2025.463674

المستخلص

هدفت الدراسة تقديم تصور مقترح لتفعيل دور المناهج الدراسية في التوعية بقضايا المرأة في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030، واستخدمت المنهج الوصفي، وجاءت مكونة من إطار عام شمل مقدمتها ومشكلتها وأسئلتها ومنهجها ومصطلحاتها والدراسات السابقة والتعليق عليها، ثم أربعة محاور، عرض المحور الأول الإطار الفكري لقضايا المرأة من حيث: مفهوم قضايا المرأة، أهداف تناول قضايا المرأة، أهمية قضايا المرأة، مبادئ تناول قضايا للمرأة، أبعاد قضايا المرأة، متطلبات تعزيز ثقافة الاهتمام بقضايا المرأة، بعض تحديات المرأة ومعوقات تمكنيها، وجاء المحور الثاني عن المناهج الدراسية، فعرض ما يلي: مفهوم المنهج المدرسي، أهداف المنهج المدرسي، اتجاهات إعداد المنهج المدرسي في ضوء المعايير، أما المحور الثالث فتناول علاقة التعليم برؤية المملكة 2030، وكان المحور الرابع عن التصور المقترح متضمناً ما يلي: أولاً أهداف التصور المقترح: ثانياً: منطلقات التصور المقترح ثالثاً: عناصر التصور المقترح وهي: تطوير المنهج لملاءمة قضايا المرأة وفق رؤية المملكة 2030، محتوى المنهج الدراسي وفق التصور المقترح، الأسس العامة لتدريس المنهج الدراسي وفق التصور المقترح رابعاً: آليات ومتطلبات تطبيق التصور المقترح فيما يتعلق بأهداف المنهج، وفيما يتعلق بطرق التدريس والوسائل والأنشطة، وفيما يتعلق بمحتوى المناهج الدراسية وما ينبغي أن تركز عليه، وفيما يتعلق بالتقويم،
الكلمات المفتاحية: قضايا المرأة، المنهج المدرسي، التصور المقترح، رؤية المملكة العربية 

عنوان المقالة [English]

A proposed concept for activating the role of school curricula in raising awareness of women's issues in light

المؤلف [English]

  • Dr. Seham Mansour Dhabyan Alanazi
المستخلص [English]

The study aimed to present a proposed concept for activating the role of school curricula in raising awareness of women's issues in light of Saudi Arabia's Vision 2030. It used a descriptive approach and consisted of a general framework that included its introduction, problem statement, questions, methodology, terminology, previous studies, and commentary on them. It then presented four themes. The first theme presented the intellectual framework for women's issues in terms of: the concept of women's issues, the objectives of addressing women's issues, the importance of women's issues, the principles of addressing women's issues, the dimensions of women's issues, the requirements for promoting a culture of concern for women's issues, some of the challenges women face and the obstacles to their empowerment. The second theme was about school curricula and presented the following: the concept of the school curriculum, the objectives of the school curriculum, and trends in the preparation of the school curriculum in light of standards. The third theme addressed the relationship between education and the Kingdom's Vision 2030, while the fourth theme was about the proposed concept, which included the following: First: The objectives of the proposed concept Second: The starting points of the proposed concept Third: The elements of the proposed concept, which are: developing the curriculum to address women's issues in line with the Kingdom's Vision 2030, the content of the school curriculum in line with the proposed concept, and the general principles for teaching the school curriculum in line with the proposed concept Fourth: Mechanisms and requirements for implementing the proposed concept in relation to the objectives of the curriculum, teaching methods, means and activities, the content of the curriculum and what it should focus on, and assessment.
Keywords: Women's issues, school curriculum, proposed concept, Saudi Arabia's Vision 2030