التصوف كيمياء النفس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الفلسفة الإسلامية المساعد ورئيس قسم الفلسفة والاجتماع بكلية التربية – جامعة دمنهور

10.21608/jehs.2025.465432

المستخلص

فإن موضوع البحث هو "التصوف كيمياء النفس". وفي هذا البحث تحققنا أن كرامات الأولياء من تتمة معجزات الأنبياء وكل رسول كان له أتباع ظهرت لهم كرامات ومخرقات للعادات. وكل نبي ظهرت كرامته على واحد من أمته فهي معدودة من جملة معجزاته. فنسج اليهود أفكارًا لهدم هذا المعنى سموها الأفكار الهرمسية وهي خليط من أعمال الكهنة، فقاموا بدمج أفكار السيمياء والطلسمات والسحر بدعوة الأنبياء والرسل إلى الزهد، فنتج من هذا الخليط العجيب الفكر الغنوصي، وهو  فكر يدعو إلى الاتحاد والحلول وتشبيه الخالق بالمخلوق وتلقف ذلك أعداء الدين الإسلامي وهم أيضًا في الأصل يهود واستغلوا حُب الناس لآل البيت، فغالوا في الإمام عليَّ وذريته حتى جعلوه إلهًا. ولم يكن هناك أرض خصبة أفضل من التصوف الذي يمثل الحياة الروحية للمسلمين، لبث تلك السموم، فذهبوا إلى أن أي إنسان إذا استطاع أن يمسك عن القوت المعتاد برهة من الزمان وأن يتخلص من الأشياء المادية ويقطع علائق البدن، يستطيع أن يتصل بالخالق بل يصيران الاثنان واحد، وبالتالي أرادوا أن يلحقوا بالتصوف عقيدة إلحادية تسعى لنفي فكرة الوحدانية مستغلين جهل العامة من الناس لإرتباطهم بمفهوم الكرامات التي هي في الأصل موجودة لتجديد دوافع الناس للإرتباط بالدين. فلابد لنا أن نوضح بأن هؤلاء اليهود اعتمدوا على الجزء الأول من الرواية فقط، لأن الكرامات والمعجزات تعتمد على الزهد لكن في نفس الوقت زهد يستمد معناه من القرآن والسنة الذي يعتمد على أن قلب المؤمن لا يمتلكه إلا الله وهذا هو الزهد الحقيقي. أما الجزء الآخر من الرواية هو أن الزهد لا يكون إلا مع العبادة، فإن العبادة هي أول طريق السالكين، والأولياء أكثر الناس قيامًا بفرائض الله سواء كانت ظاهرة أو باطنة، فوجدنا كل مأمور به أو مندوب إليه يستلزم الجمع على الله، وكل منهي عنه أو مكروه يتضمن التفرقة عنه. وهذه أعظم الكرامات.
والجمع والفرق هنا لا يفهم – كما حاول أن يروج اليهود- بأن ذلك دعوة للإتحاد، فهذا معناه الحقيقي هو خروج الولي عن تدبيره إلى تدبير الله، وعن انتصاره لنفسه لانتصار الله، وعن حوله وقوته بصدق التوكيل على الله، وقد قال الله سبحانه: "وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ" [الطلاق/3] وقد قال الله عز وجل : "وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ" [الروم/47]. وكان ذلك لهم لأنهم جعلوا الله تعالى مكان همومهم، فدفع عنهم الأغيار، وقام لهم بوجود الانتصار. وهب علمائنا الأفاضل لاستنكار فعلة اليهود وأكدوا أن الكرامات لم ولن تكون دعوة إلى الحلول والتشبيه والتجسيم، فإن العابد المخلص قد مُنح يقينًا كاملًا وقلبًا شاهدًا وحالًا عاليًا وحياء زاجرًا له وحاجزًا عليه أن يتلفت إلى غير مولاه أو يرى معه سواه، كما قال الشيخ أبو الحسن الشاذلي إنا لا نرى مع الحق من الخلق أحدًا، وإن كان ولابد فكالهباء بالهواء إن فتشته لم تجد شيئًا. فالكرامة هنا دعوة للتحرر من رق الشهوات والبحث عن ما يسمى بأكسير الحياة وتحويل التراب إلى ذهب أو قراءة المستقبل لاستقراء المجهول عن طريق النجوم والكواكب ورد المطلقة وتزويج العانس وعمل حجاب بالمحبة، فلا ينشغل الإنسان إلا بالخالق وهو المصرف والمتصوف في كل الأمور هذا هو أصل المعجزة والكرامة.
الكلمات المفتاحية:
هرمس، المعجزة، الكرامة، الولاية، النبوة، الكهانة، السحر، السيمياء، الطلسمات، الشعوذة، الكيمياء، النفس، التصوف.

عنوان المقالة [English]

Sufism is the alchemy of the soul.

المؤلف [English]

  • Dr. Ahmed Shaker Abdel Aziz Al-Atr
المستخلص [English]

This research topic is "Sufism as the Chemistry of the Soul." In this study, we verified that the miraculous acts of saints are a continuation of the miracles of the prophets. Every messenger had followers who exhibited extraordinary acts, considered part of their miracles. A miracle performed by a member of a prophet's community is included as one of that prophet's miracles. However, Jews devised ideas to undermine this concept, labeling them as Hermetic ideas—a blend of priestly practices. They merged alchemy, talismans, and sorcery with the prophets’ call to asceticism, creating Gnostic thought. This thought advocates unity and incarnation, equating the Creator with the created. Enemies of Islam, originally Jews, adopted these ideas, exploiting the love of Muslims for the Prophet’s family, particularly Imam Ali and his descendants, elevating them to divine status.
Sufism, representing the spiritual life of Muslims, provided a fertile ground for spreading these distortions. They promoted the idea that a person who abstains from material desires and worldly attachments could unite with the Creator, even becoming one with Him. Consequently, they sought to associate Sufism with an atheistic belief system that denies the oneness of God, exploiting people's ignorance and their attachment to miracles. These miracles originally served to renew people's faith and connection to religion.
It is crucial to clarify that these Jewish distortions rely only on part of the narrative. Miracles and extraordinary acts indeed rely on asceticism, but it is asceticism rooted in the Quran and Sunnah, where the believer’s heart belongs solely to God. True asceticism is coupled with worship, as worship is the starting point of spiritual seekers. Saints are the most diligent in fulfilling God’s commandments, both outwardly and inwardly. We found that everything commanded or recommended by God leads to union with Him, while prohibitions and disliked acts result in separation from Him. These are the greatest miracles. However, this union and separation, contrary to Jewish claims, do not imply unity with God. Instead, they reflect the saint’s surrender to God’s will, reliance on His support, and trust in His strength. As God says: "And whoever relies upon Allah – then He is sufficient for him" [At-Talaq 65:3]. He also says: "It was incumbent upon Us to help the believers" [Ar-Rum 30:47].
This divine support was granted because saints replaced their worldly concerns with reliance on God, who removed their burdens and granted them victory. Esteemed scholars have denounced the Jewish distortions, affirming that miracles were never and will never be a call to incarnation or anthropomorphism. A sincere worshiper attains complete certainty, a witnessing heart, an elevated state, and a sense of shame that prevents them from looking beyond God or seeing anything alongside Him. As Shaykh Abu al-Hasan al-Shadhili said: "We see no one alongside the Truth, and if we must, they are like dust in the air; if you examine them, you find nothing." Here, the miracle becomes a call to liberate oneself from the shackles of desires, seeking the so-called "elixir of life," turning dust into gold, predicting the future through stars and planets, reconciling estranged couples, marrying off spinsters, or creating charms for love. A true mystic focuses solely on the Creator, the One who manages all matters. This is the essence of miracles and extraordinary acts.
Keywords: Hermes, miracle, karamah (extraordinary acts), sainthood, prophecy, priesthood, sorcery, alchemy, talismans, magic, chemistry, soul, Sufism.