فاعــــــــــــلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تعديل اتجاهات المعلمات نحو دمج ذوي متلازمة داون برياض الأطفال بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه الفلسفة في التربية و معلمة الصحة النفسية

10.21608/jehs.2025.465487

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من مدى فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تعديل اتجاهات المعلمات نحو دمج ذوي متلازمة داون بمرحلة رياض الأطفال بدولة الكويت، واعتمدت الدراسة المنهج التجريبي ذي التصميم (قبلي/ بعدي/ تتبعي) لمجموعتين: تجريبية وضابطة، وقد تكونت عينة البحث من (20) معلمة كمجموعة ضابطة، و(20) معلمة كمجموعة تجريبية من معلمات رياض الأطفال، وتم استخدام مقياس اتجاهات المعلمات نحو دمج ذوي متلازمة داون بمرحلة رياض الأطفال، والبرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي (إعداد: الباحثة)، وقد أظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي في تعديل اتجاهات المعلمات نحو دمج ذوي متلازمة داون بمرحلة رياض الأطفال بدولة الكويت، ووجود فروق دالة إحصائياً بين القياسات القبلية والبعدية ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسيين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية على مقياس اتجاهات المعلمات نحو دمج الأطفال ذوي متلازمة داون  بمرحلة رياض الأطفال، وقد أوصت الباحثة بضرورة إجراء دراسات مشابهة لتعديل اتجاهات المعلمات نحو دمج ذوي الإعاقات الأخرى.
الكلمات المفتاحية:
برنامج إرشادي معرفي سلوكي – الاتجاهات- معلمات رياض الأطفال – ذوي متلازمة داون.
 

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Cognitive-Behavioral Counseling Program in Modifying Teachers' Attitudes Towards the Inclusion of Children with Down Syndrome in Kindergarten in the State of Kuwait

المؤلف [English]

  • Dr. Salwa Mishaan Al-Mutairi
المستخلص [English]

The current study aimed to examine the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program in modifying teachers' attitudes towards the inclusion of children with Down syndrome in kindergarten in the State of Kuwait. The study adopted an experimental design (pre-test/post-test/follow-up) with two groups: an experimental group and a control group. The research sample consisted of 20 kindergarten teachers in the control group and 20 kindergarten teachers in the experimental group. The study utilized the Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Children with Down Syndrome Scale and the cognitive-behavioral counseling program (developed by the researcher). The study results indicated the effectiveness of the cognitive-behavioral counseling program in modifying teachers' attitudes towards the inclusion of children with Down syndrome in kindergarten. There were statistically significant differences between the pre-test and post-test measurements. However, no statistically significant differences were found between the post-test and follow-up measurements for the experimental group on the Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Children with Down Syndrome Scale. The researcher recommended conducting similar studies to modify teachers' attitudes towards the inclusion of children with other disabilities.
 
Keywords:
Cognitive-behavioral guidance program– attitudes- teachers' kindergartens- Down syndrome