درجة الوعي بالأمن السيبراني لدى طلبة المرحلة المتوسطة بالقصيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بجامعة القصيم

10.21608/jehs.2025.465532

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة الوعي بالأمن السيبراني لدى طلبة المرحلة المتوسطة بمنطقة القصيم، وذلك من خلال بعدين رئيسين هما: الوعي المفاهيمي، والوعي السلوكي بالأساليب الاحترازية السيبرانية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتم تطبيق استبانة مكونة من (20) فقرة على عينة مكونة من (382) طالبًا وطالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وقد أظهرت النتائج أن مستوى الوعي السيبراني الكلي لدى طلبة المرحلة المتوسطة جاء بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي عام بلغ (2.11). كما بيّنت النتائج أن مستوى الوعي المفاهيمي بلغ متوسطًا قدره (2.10)، بينما بلغ الوعي السلوكي (2.11)، مما يشير إلى تقارب واضح بين الجانبين المعرفي والسلوكي للوعي السيبراني لدى الطلبة، وتُظهر النتائج أن الطلبة يمتلكون معرفة أساسية بمفاهيم الأمن السيبراني، كحماية المعلومات الشخصية واستخدام كلمات مرور قوية، إلا أن بعض الجوانب السلوكية التقنية مثل تحديث التطبيقات واستخدام الشبكات العامة ما زالت تحتاج إلى تعزيز تربوي وتطبيقي، وأوصت الدراسة بضرورة دمج مفاهيم ومهارات الأمن السيبراني ضمن المناهج الدراسية والأنشطة المدرسية بصورة عملية وتفاعلية، وتنمية التفكير النقدي لدى الطلبة عند التعامل مع التقنيات الرقمية، بما يسهم في بناء ثقافة رقمية آمنة ومستدامة في المجتمع التعليمي.
الكلمات المفتاحية:
 الوعي،  الأمن السيبراني، طلبة المرحلة المتوسطة
 

عنوان المقالة [English]

The Level of Cybersecurity Awareness Among Middle School Students in Al-Qassim

المؤلف [English]

  • Dr. Amal Aldkhil
المستخلص [English]

This study aimed to identify the level of cybersecurity awareness among intermediate school students in the  qassim region, focusing on two main dimensions: conceptual cybersecurity awareness and behavioral cybersecurity awareness. The study employed the descriptive–analytical method, and a  uestionnaire consisting of 20 items was administered to a randomly selected stratified sample of 382 students.The findings revealed that the overall level of cybersecurity awareness among intermediate students was moderate tending toward high, with a total mean score of (2.11). The mean score for conceptual awareness was (2.10), while behavioral awareness reached (2.11), suggesting a close alignment between the cognitive and behavioral dimensions of cybersecurity awareness among students. Results further indicated that students possess a fundamental understanding of cybersecurity concepts, such as protecting personal information and using strong passwords. However, some behavioral and technical practices—such as updating applications regularly and avoiding public Wi-Fi networks -still re uire further enhancement through educational and practical interventions. In light of these findings, the study recommends integrating cybersecurity concepts and skills into the school curricula and extracurricular activities in an interactive and experiential manner, and fostering students’ critical thinking skills when engaging with digital technologies, to promote a safe and sustainable digital culture within the educational community.
Keywords: Awareness, Cybersecurity, Middle School Students