توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تحسين أداء مديرات مدارس المرحلة الثانوية في منطقة عسير في ضوء التجارب العالمية: تصور مقترح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف إلى درجة توظيف مديرات المدارس الثانوية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي وعلاقتها بمستوى أدائهن  في منطقة عسير، وتحقيقاً لأهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتمثلت أداة جمع المعلومات في استبانة طبقت على عينة طبقية مكونة من (52) مديرة مدرسة، و(550) معلمة بالمدارس الثانوية، وأشارت نتائج الدراسة أن درجة توظيف مديرات المدارس الثانوية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في منطقة عسير جاءت منخفضة، ومستوى أداء مديرات المدارس الثانوية في منطقة عسير جاء متوسطاً، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة البحث حول درجة توظيف مديرات المدارس الثانوية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي، ومستوى أداء مديرات المدارس الثانوية في منطقة عسير تعزى لمتغيرات (طبيعة العمل، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة في مجال التعليم)، ووجود علاقة ارتباطية موجبة قوية بين درجة توظيف مديرات المدارس الثانوية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي، ومستوى أدائهن في منطقة عسير، وقدمت الباحثة تصوراً مقترحاً لتوظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تحسين أداء مديرات مدارس المرحلة الثانوية في منطقة عسير.
وأوصى البحث بمجموعة من التوصيات من بينها: عقد دورات تدريبية لمديرات المدارس في مجال مهارات القيادة الناعمة، والتميز المؤسسي لأهميتهما في تحقيق أهداف العملية التعليمية.
الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي، تطبيقات الذكاء الاصطناعي، تحسين أداء، مديرات المدارس.
 

عنوان المقالة [English]

Using AI apps to improve how high school principals in the Asir region do their jobs, based on global experiences: A proposed concept

المؤلف [English]

  • Haya bint Ali bin Dhafer Al-Shahrani
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the degree to which secondary school principals employ artificial intelligence applications and its relationship to their performance level in the Asir region. To achieve the study objectives, a descriptive correlational approach was used. The information collection tool was )a questionnaire administered to a stratified sample consisting of (52) school  principals and ( 550) secondary school teachers. The study results indicated that the degree to which secondary school principals employ artificial intelligence applications in the Asir region was low, and the performance level of secondary school principals in the Asir region was average. There were no statistically significant differences between the average responses of the research sample regarding the degree to which secondary school principals employ artificial intelligence applications and the performance level of secondary school principals in the Asir region. This could be attributed to variables such as the nature of work, academic qualifications, and years of experience in the field of education. There was a strong positive correlation between the degree to which secondary school principals employ artificial intelligence applications and their performance level in the Asir region. The researcher presented a proposed vision for employing artificial intelligence applications to improve the performance of secondary school principals in the Asir region.
The research recommended a some recommendations, including: holding training courses and workshops for school principals on how to employ artificial intelligence applications in school management. The Ministry of Education and education departments should pay attention to using artificial intelligence applications in school management.
Keywords: artificial intelligence, artificial intelligence applications, performance improvement, school principals.