الثقافة التنظيمية وأثرها على الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراه الجامعة العربية الأمريكية- فلسطين

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى الثقافة التنظيمية وأثرها على الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا. ولتحقيق هدف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات التي وزعت على عينة من معلمي المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا والذين بلغ عددهم (136) استبانة.
وبعد جمع البيانات وتحليلها توصلت الدراسة إلى أن مستوى الثقافة التنظيمية لدى مديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا جاءت بدرجة متوسطة، وأن مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا قد جاء بدرجة متوسطة. وأسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا تعزى لمتغيرات: الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، وبينت النتائج وجود علاقة قوية طردية ذات دلالة إحصائية بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا.
وبناءً على النتائج توصي الدراسة بتنفيذ برامج تدريبية موجهة لمديري مدارس المرحلة الإعدادية في منطقة لواء حيفا لتعزيز مفاهيم الثقافة التنظيمية وتطبيقها عملياً في بيئة العمل المدرسية، وتضمين وحدات تطوير مهني تتعلق بالإبداع الإداري ضمن الخطط السنوية لتأهيل مديري المدارس، بما يسهم في تنمية قدراتهم الذاتية وتعزيز المبادرات الإبداعية.
 
الكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، الإبداع الإداري، الإدارة المدرسية، لواء حيفا.
 
 

عنوان المقالة [English]

Organizational Culture and Its Impact on Managerial Creativity among Middle School Principals in the Haifa District

المؤلف [English]

  • Hossam El-Din Ahmed Tawfiq Abu Bakr
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the organizational culture and its impact on managerial creativity among middle school principals in the Haifa District. To achieve this objective, the researcher adopted a descriptive-analytical approach and employed a questionnaire to collect data from a sample of middle school teachers in the Haifa District. A total of 136 completed questionnaires were collected and analyzed.
The findings indicated that the level of organizational culture among middle school principals was moderate, as was the level of managerial creativity. The results also revealed no statistically significant differences in the levels of organizational culture and managerial creativity based on gender, academic qualifications, or years of experience. However, a statistically significant and strong positive correlation was found between organizational culture and managerial creativity among middle school principals in the district.
In light of these findings, the study recommends implementing targeted training programs for middle school principals in the Haifa District to strengthen their understanding and practical application of organizational culture in the school environment. It also suggests integrating professional development units focused on managerial creativity into annual training plans to support principals’ personal development and foster innovative practices.
 
Keywords: Organizational Culture, Managerial Creativity, School Administration, Haifa District.