تحديَّاتُ التعليمِ عن بُعدٍ للطلبةِ ذَوِي صعوباتِ التعلُّمِ من وجهةِ نظرِ معلميهم بمنطقةِ المدينةِ المنورةِ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير تربية خاصة، كلية التربية بجامعة طيبة

2 أستاذ التربية الخاصة المشارك بجامعة طيبة

10.21608/jehs.2025.468498

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تحديات التعليم عن بُعد للطلاب ذوي صعوبات التعلُّم من وجهة نظر المعلمين بالمدينة المنورة، مع التركيز على الفروق التي تُعزَى إلى الجنس، الخبرة التدريسية، المؤهِّل العلمي، والدورات التدريبية المتعلقة بالتعليم الإلكتروني وأهم المقترَحات. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وطُبّقت أداة استبانة من إعداد الباحثان على عينة عشوائية تضم 108 معلمٍ ومعلمةٍ من منطقة المدينة المنورة. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن التحديات التقنية كانت الأكثر تأثيرًا، إذ بلغ المتوسط الحسابي لها (4.093)، تليها التحديات الاقتصادية بمتوسط (4.066)، ثم التحديات التعليمية بمتوسط (4.039)، وأخيرًا تحديات التطوير المهني التي سجَّلت أقل المتوسطات (3.961). وقد أشار المعلمون إلى أنَّ التحديات مرتفعة بشكل عام، إذ بلغ المتوسط الحسابي العام لجميع المحاور (4.040) وبنسبة 80.8%. كذلك بيَّنت النتائج أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بناءً على المتغيِّرات الديموغرافية، مثل الجنس، الخبرة، المؤهِّل العلمي، والدورات التدريبية. وفيما يتعلق بمقترحات تحسين التعليم عن بُعد لطلاب ذوي صعوبات التعلُّم، فقد حَصَلَت المقترحات على تقدير مرتفع جدًا بمتوسط حسابي عام (4.357) وبنسبة 87.1%، إذ أكدت على ضرورة تطوير منصات تفاعلية وتوفير دعم فني مستمر. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة تحسين بنية التعليم الرقمي من خلال توفير منصات تفاعلية مخصَّصة لذوي صعوبات التعلُّم، وتقديم دعم فني مستمر للمعلمين والطلاب.
 
الكلمات المفتاحية: التحديات، التعليم عن بُعد، صعوبات التعلُّم، معلمي صعوبات التعلُّم
 
 

عنوان المقالة [English]

Challenges of distance learning for students with learning difficulties from the perspective of their teachers in the Madinah region.

المؤلفون [English]

  • A. Osama Saad Salem Al-Ahmadi 1
  • Abdullah Al-Harbi 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the challenges of distance education for students with learning disabilities from the perspective of their teachers in Al-Madinah Al-Munawwarah, with a focus on differences related to gender, teaching experience, academic qualifications, and training courses in e-learning, as well as the most important suggestions for improvement. The researchers used the descriptive survey method and data were collected using a questionnaire specifically designed for this study, which was administered to a random sample of 108 teachers from the Madinah region. The study found several important results, most notably that technical challenges had the greatest impact, with a mean score of 4.093, followed by economic challenges with a mean of 4.066, then educational challenges with a mean of 4.039, and finally professional development challenges, which recorded the lowest mean of 3.961. The overall mean for all dimensions was 4.040, with a relative weight of 80.8%. The results also showed no statistically significant differences based on demographic variables such as gender, experience, academic qualifications, and training courses. Regarding suggestions for improving distance education for students with learning disabilities, the proposals received a very high evaluation with an overall mean of 4.357 and a percentage of 87.1%. These suggestions emphasized the need for the development of interactive platforms and the provision of continuous technical support. considering the results obtained, the study recommended the need to improve the structure of digital education by providing interactive platforms specifically designed for students with learning disabilities and offering continuous technical support for both teachers and students.
 
Keywords:Challenges, Distance Education, Learning Disabilities, Learning Disabilities Teachers.