تقييم احتياجات التطوير المهني لمعلمات الفيزياء بالمرحلة الثانوية في ضوء الكفايات التدريسية التخصصية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه بقسم التعليم والتعلم كلية التربية – جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2025.468753

المستخلص

يشهد تعليم العلوم تطورًا متسارعًا يستلزم من معلمي الفيزياء تطوير كفاياتهم المهنية بصورة مستمرة، لما يمثله هذا التخصص من أهمية في تنمية التفكير العلمي وتعزيز قدرة الطلاب على فهم الظواهر الطبيعية وتحليلها. وفي ضوء تحديث معايير مهنة التعليم في المملكة العربية السعودية، وصدور المعايير التخصصية لمعلم الفيزياء عن هيئة تقويم التعليم والتدريب، تبرز الحاجة إلى دراسة احتياجات التطوير المهني لمعلمات الفيزياء في المرحلة الثانوية بما يسهم في تحسين مستوى أدائهن التدريسي.
هدفت هذه الدراسة إلى إعداد قائمة بالكفايات التخصصية الضرورية لمعلم الفيزياء، وتحديد الاحتياجات المهنية لمعلمات الفيزياء في ضوء هذه الكفايات. وشملت الكفايات ثلاثة محاور رئيسة: المعارف والمهارات الفيزيائية الأساسية والمتقدمة التي ينبغي أن يمتلكها المعلم، ومهارات وطرائق التدريس اللازمة لتعليم المفاهيم والمهارات الفيزيائية بفاعلية، وأخلاقيات مهنة معلم الفيزياء المرتبطة بالممارسة الصفية والتجريب والبحث العلمي. كما سعت الدراسة إلى الكشف عن الفروق في مستوى الاحتياجات وفق متغيرات: المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية المتخصصة.
اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وطُبّقت استبانة على (82) معلمة فيزياء بمدارس التعليم العام في منطقة مكة المكرمة، وبلغت نسبة الاستجابة (70.7%) بعد استلام (58) استبانة صالحة للتحليل. واشتملت الأداة على ثلاثة مجالات: الكفايات المعرفية والمهارية في الفيزياء، كفايات التدريس، وأخلاقيات المهنة واحتياجات التطوير المستمر.
أظهرت النتائج أن مستوى الاحتياجات المهنية جاء متوسطًا، وجاءت أعلى الاحتياجات في مجال مهارات وطرائق التدريس، تلتها احتياجات التطوير المهني المستمر وأخلاقيات المهنة، ثم المعارف والمهارات الفيزيائية. كما أظهرت النتائج فروقًا دالة بحسب الخبرة وعدد الدورات التدريبية لصالح المعلمات الأقل خبرة والأقل تدريبًا، دون فروق تعزى للمؤهل العلمي.
وتوصي الدراسة بتطوير برامج تدريبية مستدامة تركز على التطبيق العملي، وتعزيز الكفايات الفيزيائية، ودعم مهارات التدريس الحديثة، وترسيخ أخلاقيات المهنة، بما يسهم في تحسين جودة ممارسات معلمي الفيزياء وتحقيق متطلبات الرخصة المهنية.
 
الكلمات المفتاحية: معلمات الفيزياء؛ الكفايات التدريسية التخصصية؛ المعايير المهنية؛ التعليم الثانوي؛ احتياجات التدريب.
 

عنوان المقالة [English]

Professional development needs assessment for physics teachers in secondary schools in light of specialized teaching competencies

المؤلف [English]

  • Asmaa Saleh Abdullah Al-Qazlan
المستخلص [English]

Abstract
Contemporary education is witnessing rapid developments that require teachers to continuously update their professional and specialized competencies, particularly in physics, given its essential role in fostering scientific thinking and enabling students to interpret natural phenomena. In light of recent changes in the teaching profession standards in the Kingdom of Saudi Arabia and the issuance of specialized standards for physics teachers by the Education and Training Evaluation Commission, there is a clear need to assess the professional development requirements of secondary-school physics teachers to enhance their instructional performance.
This study aimed to prepare a list of specialized competencies required for physics teachers, identify their professional needs based on these competencies, and examine differences in needs according to academic qualification, years of experience, and the number of relevant training courses. The study employed a descriptive survey method and administered a questionnaire to a population of 82 physics teachers in public schools in the Makkah region, with 58 responses (70.7% response rate). The instrument included three domains: pedagogical competencies, specialized competencies, and continuous professional development needs, and its validity and reliability were confirmed through appropriate statistical procedures.
The results indicated that professional development needs were moderate overall. The highest needs were in pedagogical competencies, followed by continuous professional development, and then specialized competencies. Statistically significant differences were found according to years of experience and the number of training courses, favoring less experienced and less trained teachers, while no significant differences were observed based on academic qualification. These findings emphasize the importance of aligning professional development programs for physics teachers with modern specialized standards and addressing actual instructional gaps.
The study recommends designing sustainable training programs based on practical application and collaborative learning, with a focus on enhancing specialized competencies and digital skills, thereby improving teaching quality and meeting professional licensing requirements
 
Keywords:
 
 Physics teachers; Specialized teaching competencies; Professional standards; Secondary education; Training needs.