متطلبات تفعيل دور کليات التربية في دعم السياسة التعليمية بمصر في ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم أصول التربية

2 أستاذ أصول التربية المتفرغ

3 أستاذ أصول التربية

4 أستاذ أصول التربية المساعد

المستخلص

هدفت الدراسة الوصول لمجموعة من المتطلبات الرئيسية لتفعيل دور کليات التربية في دعم السياسة التعليمية للتعليم قبل الجامعي، وذلک من خلال التعرفعلى دواعي قيام کليات التربية بدور في دعم السياسة التعليمية، وذلک أيضا من خلال دراسة خبرات بعض الدول في دعم کليات التربية للسياسة التعليمية، ووفقاً لطبيعة الدراسة الراهنة وتحقيقاً لأهدافها اعتمدت الدراسة على "المنهج الوصفي".کما استخدمت الدراسة استبانة للکشف عن واقع دور کليات التربية في دعم السياسة التعليمية ومتطلبات تفعيل هذا الدور؛ حيث طبقت علي عينة من أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية بمصر، وبعض القيادات العامة في التعليم (موجهو العموم_ مديرو عموم الإدارات_ وکلاء الوزارة) وکذلک بعض الباحثين في المراکز البحثية، وقامت الدراسة بعد ذلک باختيار عينة عشوائية ممثلة لهذا المجتمع بلغ قوامها (301) فرد.وتوصلت الدراسة إلي ضعف إسهام کليات التربية في صنع السياسة التعليمية ودعمها، مما تطلب تفعيل ذلک الدور من خلال مجموعة من المتطلبات والآليات التي تم عرضها علي مجموعة من الخبراء التربويين بغية الوصول إلي تصور مقترح لدور کليات التربية في دعم السياسة التعليمية بمصر.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements for activating the role of faculties of education in supporting the educational policy in Egypt in light of the experiences of some developed countries

المؤلفون [English]

  • Yasmine Youssef Abdel Rahman Mansour 1
  • Mr. Dr. Ismail Mohamed DiabMr. Dr. Ismail b Mohamed Dia 2
  • Mohammed Ibrahim Abu Khalil 3
  • a. Dr . Shaaban Ahmed Hallel 4
1
2
3
4
المستخلص [English]

The study aimed to reach a set of main requirements to activate the role of colleges of education in supporting the educational policy of pre university education, by identifying the reasons for the colleges of education to play a role in supporting educational policy, and also by studying the experiences of some countries in supporting colleges of education for educational policy. According to the nature of the current study and to achieve its objectives, the study relied on the "descriptive approach". The study also used a questionnaire to reveal the reality of the role of the faculties of education in supporting the educational policy and the requirements for activating this role. After that, the study chose a representative random sample of this community, which consisted of (301) individuals. The study found the weak contribution of the faculties of education in making and supporting the educational policy, which required activating that role through a set of requirements and mechanisms that were presented to a group of educational experts in order to reach a proposed vision for the role of the faculties of education in supporting the educational policy in Egypt.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: educational policy
  • faculties of education
  • experiences of some countries
  • educational research
  • community service