فعالية برنامج قائم على الذكاء الوجدانى للتخفيف من الاحتراق النفسى لدى عينة من معلمي التربية الخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوى- نائب رئيس جامعة دمنهور لشئون خدمة المجتمع (السابق)

2 مدرس علم النفس التربوى جامعة دمنهور

3 باحثة ماجستير

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج قائم على الذكاء الوجدانى للتخفيف من الاحتراق النفسى لدى عينة من معلمى التربية الخاصة, وتكونت عينة  الدراسة من(14 ) معلمات تراوحت أعمارهن  الزمنية (40-51) وخبرتهن  التدريسية مابين (10- 19) عام ,وتم تقسيمهن إلى مجموعتين متكافئتين : مجموعة ضابطة (7)معلمات ومجموعة تجريبية (7) معلمات، واشتملت أدوات الدراسةعلى  مقياس الاحتراق النفسى لسيد أحمد البهاص(2006) , واستمارة استبانة للبيانات الديموغرافية  (إعداد الباحثة ) , والبرنامج القائم على الذكاء الوجدانى ( إعداد الباحثة). وأظهرت النتائج فعالية البرنامج القائم على الذكاء الوجدانى لخفض الاحتراق النفسى لدى عينة من معلمى التربية الخاصة واستمرار فعالية البرنامج بعد انتهاء التدريب.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Program Based on the Emotional Intelligence to Reduce the Burnout among a sample of special Education Teachers

المؤلفون [English]

  • . Dr. Said Abdelghani Sorour 1
  • Dr. Ayat Fawzy Al-Damiri 2
  • Marwa Atef Abdel Aziz Al-Najjar 3
1
2
3
المستخلص [English]

 
       The study aimed to verify the effectiveness of a program based on the emotional Intelligence and the continuity of the program effectiveness to reduce the burnout among a sample of special education teachers. The study sample consisted of (14) female teachers whose ages ranged from (40-51) and teaching experience ranged between (10-19) years, and they were divided into two equal groups: a control group (7)female teachers and an experimental group (7)female teachers  . The study tools included the burnout scale of Sayed Ahmed Al-Bahas (2006), a questionnaire (prepared by the researcher), and the program (prepared by the researcher). The study results showed the effectiveness of the program based on the emotional intelligence to reduce the burnout among a sample of special education teachers, and the continuation of the program's effectiveness after the end of the training.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: a Program based on the Emotional Intelligence
  • Burnout
  • Special Education Teachers