دور التعليم الإلكتروني المتزامن في تنمية التفكير الرقمي وقيم المواطنة الرقمية كما يدركها طلبة العلوم التربوية في جامعة البلقاء التطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة البلقاء التطبيقية - الأردن

المستخلص

الملخص
    هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور توظيف  التعليم الإلكتروني المتزامن في تنمية مهارات التفكير الرقمي وقيم المواطنة الرقمية عند طلاب العلوم التربوية بجامعة البلقاء التطبيقية، وتم اتباع المنهج الوصفي على عينة تكونت من (120) طالبًا وطالبة من طلبة العلوم التربوية، وتم إعداد أداتي الدراسة، تمثلتا باستبانة تكونت من (18) مؤشرًا  لقياس مهارات التفكير الرقمي، والثانية تكونت من (18) مؤشرًا لتعرف قيم المواطنة الرقمية لدى عينة الدراسة، وأظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية الكلية لاستجابات عينة البحث عن مؤشرات متطلبات مهارات التفكير الرقمي اللازمة لطلاب العلوم التربوية بجامعة البلقاء التطبيقية جاءت بمتوسط حسابي (2.68) وبدرجة موافقة بشكل متوسط، وأن المتوسطات الحسابية الكلية لاستجابات عينة البحث عن مؤشرات متطلبات قيم المواطنة الرقمية اللازمة لطلاب العلوم التربوية بجامعة البلقاء التطبيقية أثناء استخدام مواقع الاتصال وشبكة الانترنت جاءت بمتوسط حسابي (3.68) وبدرجة موافقة بشكل كبير. وأوصت الدراسة تقديم برامج تدريبية رقمية لطلبة العلوم التربوية تعزز مهاراتهم الرقمية وبما ينمي لديهم قدرتهم على التفكير الرقمي. وتفعيل استخدام البرامج التعليمية الإلكترونية المتزامنة في الفصول الافتراضية.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of synchronous e-learning in developing digital thinking and digital citizenship values among students of the Faculty of Educational Sciences at Al-Balqa Applied University

المؤلف [English]

  • mohamed Suleiman Khreisat
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the role of using synchronous e-learning in developing digital thinking skills and values ​​of digital citizenship among students of the Faculty of Educational Sciences at Al-Balqa Applied University. The descriptive approach was followed on a sample of (120) male and female students from the students of Educational Sciences. They were represented by a questionnaire consisting of (18) indicators to measure digital thinking skills, and the second consisted of (18) indicators to know the values ​​of digital citizenship among the study sample. The results showed that the total arithmetic means of the responses of the search sample for indicators of digital thinking skills requirements required for students of the College of Educational Sciences at Al-Balqa Applied University came with an arithmetic mean of (2.68) and with an average agreement degree, and that the total arithmetic means of the responses of the search sample for indicators of the requirements of digital citizenship values ​​necessary for students of the College of Education Educational sciences at Al-Balqa Applied University during the use of communication sites and the Internet came with an arithmetic average of (3.68) and a degree of agreement to a large extent. The study recommended providing digital training programs for students of the College of Educational Sciences that enhance their digital skills and develop their ability to think digitally. And activate the use of synchronized electronic educational programs in virtual classrooms.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: synchronous e-learning
  • digital thinking
  • digital citizenship