معوقات تطبيق أنشطة التلعيب الالكترونية في تعليم المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة من وجهة نظر المعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير المناهج وتقنيات التعليم كلية التربية، جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على معوقات تطبيق أنشطة التلعيب الالكترونية في تعليم المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة من وجهة نظر المعلمات. وتحقيقاً لأهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وقد تكونت عينة الدراسة من  من(330) معلمة من معلمات المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة، قامت الباحثة بتصميم استبانة كأداة للدراسة وتكونت الاستبانة من (20) فقرة، موزعة على ثلاثة أبعاد رئيسية متمثلة في البُعد الأول معوقات إدارية ويشمل على (6) فقرات و البُعد الثاني معوقات متعلقة بالمعلمة ويشمل (9) فقرات و البُعد الثالث معوقات متعلقة بالمناهج ويشمل (5) فقرات. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى معوقات تطبيق أنشطة التلعيب الالكترونية في تعليم المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة من وجهة نظر المعلمات كانت بدرجة مرتفعة، وقد جاءت في المرتبة الأولى المعوقات الإدارية، وفي المرتبة الثانية المعوقات المتعلقة بالمنهج، وفي المرتبة الأخيرة المعوقات المتعلقة بالمعلمة، كما وأشارت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α)  في مستوى معوقات تطبيق أنشطة التلعيب الالكترونية في تعليم المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة من وجهة نظر المعلمات تعزى لمتغير سنوات الخبرة والمؤهل العلمي، وبناءً على طبيعة النتائج فقد أوصت الباحثة  قيام القائمين على إدارات التعليم بتذليل العقبات الإدارية التي تحد من تطبيق أنشطة التلعيب الالكترونية، من خلال توفير البيئات التكنولوجية الملائمة لتطبيق هذه الأنشطة، والقيام ببعض الدورات التدريبية والتأهيلية للمعلمين والمعلمات في مدراس المرحلة المتوسطة لتنمية مهاراتهم في تطبيق أنشطة التلعيب الالكترونية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Obstacles to applying electronic gamification activities In middle school education in Makkah Al-Mukarramah from the point of view of female teachers

المؤلف [English]

  • Nora Marzouq ALHarthi
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the obstacles to the application of electronic gamification activities in middle school education in the city of Makkah Al-Mukarramah from the point of view of female teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach, and the study sample consisted of (330) middle school teachers in Makkah Al-Mukarramah, and the researcher designed a questionnaire as a tool for the study, and the questionnaire consisted of (20) items, distributed on three main dimensions represented in the first dimension, administrative obstacles, and it includes (6) items, and the second dimension, teacher-related obstacles, and it includes (9) items, and the third dimension, curricula-related obstacles, and includes (5) Paragraphs. The results of the study indicated that the level of obstacles to the application of electronic gamification activities in middle school education in the city of Makkah Al-Mukarramah was high, from the point of view of female teachers, and the administrative obstacles came in the first place, in the second place the obstacles related to the curriculum, and in the last rank the obstacles related to the teacher, the results also indicated that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) in the level of obstacles to the application of electronic gamification activities in middle school education in Makkah Al-Mukarramah from the female teachers’ point of view due to the variable years of experience and educational qualification, based on the nature of the results, the researcher recommended that those in charge of the education departments overcome the administrative obstacles that limit the application of electronic gamification activities, by providing appropriate technological environments for the implementation of these activities, and carrying out some training and qualification courses for male and female teachers in intermediate schools to develop their skills in applying electronic gamification activities.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: obstacles
  • electronic gamification
  • technological environments