التحول الرقمي للإشراف التربوي بوزارة التعليم وإداراتها بالمملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك، قسم الإدارة والتخطيط التربوي، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع التحول الرقمي للإشراف التربوي بوزارة التعليم وإداراتها بالمملكة العربية السعودية، وأبرز متطلبات التحول الرقمي، والصعوبات التي تواجه التحول الرقمي للإشراف التربوي، كما هدفت إلى التعرف على ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات عينة الدراسة تبعاً لمتغيرات الدراسة الرئيسة(الجنس- العمل الحالي- الخبرة في الإشراف التربوي- دورات في التحول الرقمي)، وقد طبقت الدراسة على عينة من مجتمع الدارسة بلغت (660) مشرفًا وزاريًا بالإدارة العامة للإشراف التربوي، ومديري مكاتب التعليم ومشرفيها بإدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة أداةً لها، وتوصلت الدراسة إلى أن النتائج التالية: واقع التحول الرقمي للإشراف التربوي كان بدرجة متوسط (3,20 من أصل5) وأن عبارة: يتم التعامل مع المعاملات عن طريق برنامج الكتروني، نالت أعلى متوسط وبدرجة مرتفعة، الصعوبات التي تواجه التحول الرقمي كانت بدرجة مرتفع (3,94 من أصل5) وأن عبارة: كثرة الأعباء الإشرافية، مما يحد من التنمية المهنية الرقمية، نالت أعلى متوسط وبدرجة مرتفعة، متطلبات التحول الرقمي للإشراف التربوي كانت بدرجة مرتفع (3,97 من أصل 5)، وأن عبارة: توفير المنصات والبرامج الإلكترونية المناسبة لتنفيذ الأساليب الإشرافية، نالت أعلى متوسط وبدرجة مرتفعة، توجد فروق ذات دلالة إحصائية باختلاف الجنس لصالح الإناث في محور الواقع، ولصالح الذكور في محور المتطلبات، أما في محور الصعوبات فلا توجد فروق بينهم، توجد فروق ذات دلالة إحصائية باختلاف العمل الحالي لصالح مشرفي العموم في محور الواقع، والصعوبات، ولصالح مديري المكاتب في محور المتطلبات، توجد فروق ذات دلالة إحصائية باختلاف الخبرة لصالح (أقل من 5 سنوات) في محوري الصعوبات والمتطلبات، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية لصالح من (5 إلى 10 سنوات) في جميع المحاور، توجد فروق ذات دلالة إحصائية باختلاف الدورات في التحول الرقمي لصالح (أكثر من 3 دورات) في محوري الواقع، والمتطلبات. أما في محور الصعوبات فلا توجد فروق بينهم
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Digital transformation of educational supervision in the ministry and education departments in the kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • Dr. Abdullah bin Abdulrahman Al-fantoukh( )
المستخلص [English]

the study aimed to identify the reality of the digital transformation of educational supervision in the Ministry of education and education departments in the kingdom of Saudi Arabia, highlighted the requirements of digital transformation, and the difficulties facing the digital transformation of educational supervision, and also aimed to identify whether there are significant differences between the average responses of the study sample depending on the- Experience in educational supervision-courses in digital transformation), the study was applied to a sample of the study community amounting to (660) ministerial supervisors in the General Administration of educational supervision, directors of Education offices and their supervisors in education departments in the kingdom of Saudi Arabia, the study used the descriptive survey method, and the questionnaire is a tool for the study, and the study found that the following results: The reality of the digital transformation of educational supervision was with an average score (3.20 out of 5) and that the phrase: transactions are handled through an electronic program, received the highest average and a high score. The difficulties facing digital transformation were high (3.94 out of 5) and the phrase: the high supervisory burden, which limits the professional development of digital, received the highest average and a high degree, The requirements for the digital transformation of educational supervision were high (3.97 out of 5), and the phrase: providing the appropriate electronic platforms and programs for the implementation of supervisory methods, received the highest average and a high degree, There are statistically significant differences according to gender in Favor of females in the axis of reality, and in favor of males in the axis of requirements, but in the axis of difficulties there are no differences between them, There are significant differences in the difference between the current work in favor of the general supervisors in the reality axis, difficulties, and in favor of office managers in the requirements axis, There are significant differences in the difference of experience in favor of (less than 5 years) in the two axes of difficulties and requirements, and there are significant differences in favor of (5 to 10 years) in all axes, There are significant differences between the different courses in the digital transformation in favor of (more than 3 courses) in the two axes of reality, and the requirements. As for the axis of difficulties, there are no differences between them
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: digital transformation
  • educational supervision