تصميم بيئة تعلم تشاركي وفاعليتها في تنمية المهارات البرمجية لدى طلاب المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير

2 بقسم تقنيات التعليم - كليـــــــــــة التربية جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم التعلم التشاركي وأثره التربوي والتعليمي للطلاب والكشف عن العلاقة بين التعلم التشاركي وتنمية مهارات الطلاب في البرمجة والتعرف على واقع استخدام التعليم التشاركي في تنمية مهارات البرمجة لدى طلاب المرحلة المتوسطة, استخدمت الدراسة المنهج التجريبي الذي يتم فيه دراسة أثر المتغير المستقل (بيئة تعلم تشاركي باستخدام محرر فيجوال بيسك ستوديو) على المتغيرات التابعة (المهارات البرمجية)، تكونت عينة الدراسة من (56) طالباً من مدرسة ابن سينا المتوسطة في مدينة ينبع، تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائيّة للعلوم الاجتماعيّة (SPSS) لتحليل إجابات عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج متمثلة في فعالية تصميم بيئة تعلم تشاركي في تنمية المهارات البرمجية لدى طلاب المرحلة المتوسطة بناء على معادلة نسبة الكسب المعدل، وجود أثر كبير للتحسن في المهارات البرمجية المكتسبة لدى الطلاب  نتيجة استخدام بيئة تعلم تشاركي بناء على معادلة حجم الأثر إيتا مربع، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على التطبيق القبلي (كلي – جزئي ) وبين متوسط درجاتهم على التطبيق البعدي المباشر (كلي – جزئي ) لبطاقة تقييم الأداء لصالح التطبيق البعدي المباشر، وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات متمثلة في تنفيذ دورة تدريبية للمعلمين على كيفية إكساب الطلاب المهارات البرمجية باستخدام بيئة التعلم التشاركي، توفير التقنيات اللازمة لتصميم بيئة التعلم التشاركي في المدارس، تقديم حوافز مادية ومعنوية للمعلمين الذين يستخدمون بيئة التعلم التشاركي، توفير دليل مطبوع يساعد المعلمين على تصميم بيئة التعلم التشاركي واستخدامها في إكساب الطلاب البرمجيات الحاسوبية، إجراء أبحاث أخرى حول فعالية تصميم بيئة التعلم التشاركي في إكساب الطلاب المهارات البرمجية في مراحل دراسية أخرى.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Designing a participatory learning environment and its effectiveness in developing programming skills among middle school students

المؤلفون [English]

  • gaafer ali 1
  • ali hasan 2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the concept of participatory learning and its educational impact on students, to reveal the relationship between participatory learning and the development of students' skills in programming, and to identify the reality of using participatory learning in developing programming skills among middle school students. The study used the experimental approach in which the effect of the independent variable ( A participatory learning environment using the Visual Basic Studio editor) on the dependent variables (programming skills). The study concluded a number of results represented in the effectiveness of designing a participatory learning environment in developing programming skills among middle school students based on the average earning ratio equation, and the presence of a significant effect of improvement in the programming skills acquired by students as a result of using a participatory learning environment based on the equation of effect size eta square, There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group members on the pre-application and their average scores on the direct post-application of the performance evaluation card, in favor of the direct post-application. The post-deferred application of the performance evaluation card, and the study recommended a number of recommendations represented in the implementation of a training course for teachers on how to provide students with programming skills using the participatory learning environment, providing the necessary techniques for designing the participatory learning environment in schools, providing material and moral incentives for teachers who use the participatory learning environment, Providing a printed guide that helps teachers to design and use a collaborative learning environment in providing students with computer software, and conducting other research on the effectiveness of designing a collaborative learning environment in providing students with programming skills in other educational stages.