إدارة الإنطباع وعلاقتها بتحسين جودة حياة العمل: دراسة ميدانية بكليات جامعة الملك خالد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة والإشراف التربوي المشارك كلية التربية- جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على تقصي العلاقة بين أبعاد إدارة الانطباع والمتمثلة في: الإطراء والتقدير, الترويج الذاتي, نموذج يقتدى به, إظهار الحاجة للمساعدة. والوصول إلى آليات مقترحة لتعزيز إدارة الانطباع في تحسين جودة حياة العمل بكليات جامعة الملك خالد، و تمثل عينة البحث الأساسية (200) عضوا من أعضاء هيئة التدريس "قيادات وأعضاء" الذكور والأناث بكليات جامعة الملك خالد في الفصل الدراسي الثالث (2023م- 1444هـ) تم الاعتماد على المنهج الوصفى التحليلى، و قامت الباحثة بتطبيق مقياس إدارة الانطباع (إعداد الباحثة)، و مقياس جودة حياة العمل (إعداد الباحثة)، و توصل البحث إلى أن أعلى الأبعاد توافراً الخاصة بإدارة الانطباع بُعد الإطراء و التقدير، وأقلها: بُعد إظهار الحاجة للمساعدة ، كما أن مستوى جودة حياة العمل بكليات جامعة الملك خالد مرتفع حيث جاء أعلى الأبعاد توافراً: بُعد فرص النمو و الأمان الوظيفي وتحقيق الذات , و جاء أقلها: بُعد الحوار الاجتماعي، و أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين إدارة الانطباع و جودة حياة العمل، و وفي ضوء النتائج قدَّم البحث عدداً من الآليات لتعزيز إدارة الانطباع في تحسين جودة حياة العمل بكليات جامعة الملك خالد 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Impression management and its relationship to improving the quality of work life: a field study at the colleges of King Khalid University

المؤلف [English]

  • hanan mohamed
المستخلص [English]

The aim of the current research is to identify and investigate the relationship between the dimensions of impression management, which are: flattery and appreciation, self-promotion, a role model, and showing the need for help. And arriving at proposed mechanisms to enhance impression management in improving the quality of work life in the colleges of King Khalid University. The basic research sample represents (200) male and female faculty members (leaders and members) in the colleges of King Khalid University in the third semester (2023 AD - 1444 AH). Relying on the descriptive analytical approach, the researcher applied the impression management scale (prepared by the researcher) and the quality of work life scale (prepared by the researcher). The research concluded that the highest available dimensions of impression management are the dimension of flattery and appreciation, and the least are: the dimension of showing the need for help. The level of quality of work life in the colleges of King Khalid University is high, with the highest dimensions being available: the dimension of growth opportunities, job security, and self-realization, and the least available: the dimension of social dialogue. The results showed the existence of a statistically significant correlation between impression management and quality of life. Work, and in light of the results, the research presented a number of mechanisms to enhance impression management in improving the quality of work life in the colleges of King Khalid University.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Impression Management
  • Quality of Work Life
  • King Khalid University