فاعلية التعليم الرقمي في تحسين مهارات التدريس وتطوير محتوى الوسائط المتعددة لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الحدود الشمالية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وتقنيات التعليم المشارك بجامعة الحدود الشمالية

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على فاعلية التعليم الرقمي في تحسين مهارات التدريس وتطوير محتوى الوسائط المتعددة لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحدود الشمالية، وذلك من خلال: بناء برنامج تدريبي قائم على التعليم الرقمي. اتبعت الدراسة المنهج شبة التجريبي. وتكون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحدود الشمالية، والبالغ عددهم (1363) عضواً، بينما تكونت عينة الدراسة من (112) مدرساً جامعياً يستخدمون التعليم الرقمي في جامعة الحدود الشمالية، ومن ثم تم اختيار (15) مدرساً لإجراء المقابلة بعد إجراء القياس البعدي. وأظهرت النتائج أن المتوسط الحسابي للقياس القبلي لمقياسي مهارات التدريس والوسائط المتعددة جاء بدرجة متوسطة، وفي القياس البعدي جاء بدرجة مرتفعة، وأن المتوسطات الحسابية في القياس البعدي لمدى استخدام الأجهزة والتقنيات التكنولوجية كانت أعلى. واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة التركيز على جانب المتابعة لأعضاء هيئة التدريس فيما يخص المهارات التدريسية وتطوير محتوى الوسائط المتعددة لمعالجة جوانب القصور. أهمية إيجاد نظام دعم فني متخصص لمعالجة أي خلل فني في الأجهزة. تنظيم ورش عمل ودورات تدريبية مستمرة لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الحدود الشمالية حول كيفية استخدام التعليم الرقمي والبرامج والأجهزة التكنولوجية المتاحة فيها. تقويم أثر استخدام التعليم الرقمي على مستوى رضا المتعلمين وتحصيلهم الأكاديمي، وإجراء التعديلات اللازمة لتحسين جودة التعليم.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of digital education in Improving Teaching Skills and Multimedia Content Development in Northern Borders University

المؤلف [English]

  • Mohammad Bin Salal Aldhalaan
المستخلص [English]

The study aimed to identify the effectiveness of digital education in improving teaching skills and developing multimedia content of faculty members at Northern Borders University, through building a training program based on digital education. The study followed the semi-experimental method. The study population consisted of all faculty members at Northern Border University, numbering (1,363) members, while the study sample consisted of (112) university teachers who use digital education at Northern Borders University, and then (15) teachers were chosen to conduct the interview after conducting post measurement. The results showed that the arithmetic mean for the pre-measurement of the two scales of teaching skills and multimedia was at a moderate degree, and for the post-measurement it was at a high degree, and that the arithmetic averages for the post-measurement of the extent of use of technological devices and techniques were higher. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which are: the need to focus on monitoring faculty members regarding teaching skills and developing multimedia content to address deficiencies. The importance of finding a specialized technical support system to address any technical defect in the devices. Organizing workshops and ongoing training courses for faculty members at Northern Border University on how to use digital education and the technological programs and devices available there. Evaluating the impact of using digital education on the level of learners’ satisfaction and academic achievement and making the necessary adjustments to improve the quality of education.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: E- learning
  • digital technology
  • Teaching performance
  • education technologies