تقويم أسئلة أعضاء هيئة التدريس في كلية إدارة الأعمال بجامعة شقراء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تخصص ( القياس والتقويم التربوي )- بقسم علم النفس بكلية التربية - جامعة شقراء

المستخلص

هدفت هذه الدراسة  إلى تقويم أسئلة  أعضاء هيئة التدريس في كلية إدارة الأعمال  بجامعة شقراء  من خلال  بناء وإعداد الاختبارات التحصيلية، وقد أجابت الدراسة عن التساؤلات التالية:
1- ما مدى اهتمام  أعضاء  هيئة التدريس في كلية إدارة الأعمال  في جامعة شقراء بالإخراج  العام لورقة الاختبار في بناء أسئلة الاختبار التحصيلي لطلابهم ؟
2- ما مدى استخدام أعضاء هيئة التدريس في كلية إدارة الأعمال بجامعة شقراء أسئلة متنوعة وذات عمق معرفي في الاختبار التحصيلي لطلابهم ؟
3- ما مدى استخدام أعضاء هيئة التدريس في كلية إدارة الأعمال بجامعة شقراء بالشمولية والالتزام بجدول المواصفات في إعدادهم لأسئلة الاختبارات ؟
4- ما مدى تحقيق أعضاء هيئة التدريس لصدق المحتوى في أسئلة الاختبارات التي يقدمونها لطلابهم؟
5- ما مدى استخدام أعضاء هيئة التدريس في كلية إدارة الأعمال بجامعة شقراء بالالتزام بالخاتمة فى إعدادهم لأسئلة الاختبار؟
6- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم مدى تطبيق أعضاء هيئة التدريس لمعايير تصميم الاختبار التحصيلي الجيد في اختبارات كلية إدارة الأعمال بجامعة شقراء تعزى لمتغير الجنس.
وللإجابة على تساؤلات البحث قام الباحث باستخدام المنهج الوصفي التحليلي ومن ثم قام  ببناء أداة استبانة تتكون من خمسة  محاور هي  ( الإخراج العام لورقة الاختبار)  واشتملت  على ( 10)  فقرات،  تنوع الأسئلة والعمق المعرفي للأسئلة  واشتملت  ( 15) فقرة ،  الشمولية وجدول المواصفات واشتملت  على ( 4) فقرات،  ومحور صدق المحتوى واشتمل على ( 3) فقرات والخاتمة واشتمل  على ( 2) فقرتين، وتم تطبيق هذه الاستبانة  على ( 74) نموذج تمثل أكثر من 50% من نماذج أسئلة الاختبارات المقدمة للطلاب والطالبات خلال الاختبارات النهائية للفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 1436-1437هـ، ولتحليل النتائج استخدم الباحث برنامج التحليل الإحصائي  SPSS  لمعالجة البيانات،  وتوصل الباحث إلى النتائج التالية :.  أن مستوي تطبيق أعضاء هيئة التدريس لتطبيق معايير تصميم الاختبار التحصيلي الجيد كان متوسطاً ، حيث جاء بُعد الإخراج العام لورقة الاختبار في الرتبة الأولى ثم يليه بُعد الشمولية وجدول المواصفات في المرتبة الثانية ثم بُعد صدق المحتوى في المرتبة الثالثة ثم بُعد الخاتمة في المرتبة الرابعة ثم بُعد تنوع الأسئلة والعمق المعرفي في المرتبة الخامسة والأخيرة، وجميع هذه الأبعاد أتت بدرجة تحقق متوسطة عدا بُعد تنوع الأسئلة والعمق المعرفي الذي تحقق بدرجة ضعيفة . كما وأوضحت النتائج أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05) بين متوسطات عينة البحث تعزى لمتغير الجنس و أنه ليس هناك فارق بين أعضاء هيئة التدريس من الذكور والإناث .

عنوان المقالة [English]

Evaluation of faculty members’ questions at the College of Business Administration at Shaqra University

المؤلف [English]

  • essa farag
المستخلص [English]

The objective of this research is to evaluate questions of faculty in the College of Business Administration at the University of blonde in the construction and preparation of the achievement tests, which pops up with him several questions members as follows:.

What is the use of the faculty in the College of Business Administration at the University of blonde directing the public to the test paper in the construction of the achievement test questions to members of their students?
What is the use of the faculty in the College of Business Administration at the University of the members of the blonde variety of cognitive and depth of the achievement test questions for their students?
What is the use of the faculty in the College of Business Administration at the University of the members of the blonde inclusiveness and commitment schedule specifications in preparing them for tests questions?
How to achieve the teaching content of the sincerity of staff members in tests Aaddoumnha questions to their students?
What is the use of the faculty of the College of Business Administration at the University of the members of the blonde Balkhatmh commitment in preparing them for the test questions?
Are there significant differences in evaluating the application of the faculty members for the achievement test standards of good design in the College of Business Administration at the University of blonde related to gender tests.

To answer research questions, the researcher using descriptive and analytical approach and then he built a questionnaire tool consists of five axes (the year the output of a paper test) and includes a 10 vertebrae, the diversity of questions and depth of knowledge size and includes (15) items, inclusiveness and a table of specifications and include to (4) paragraphs) and the axis of content validity and includes (3) paragraphs and conclusion and include (2) paragraphs have been applying this resolution on the (74) model of models tests submitted questions for students during final exams of the second semester of the year 1437 AH, the researcher used statistical analysis software SPSS in data processing researcher reached the following conclusions:. That the application of the faculty members for the application of the achievement test of good design criteria level was average, which came after a year, the output of a paper test in rank first and then night after totalitarianism and the specification table in second place and then after the content sincerity in third place and then after the finale in fourth place and then after diversification questions and depth of Knowledge in the fifth and final place, and all of these dimensions came largely achieved except medium after the diversity and depth cognitive questions came degree check is weak. The results also showed that there were no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the averages of the sample attributed to the sex and that there is no difference between the teaching of male and female faculty members.