مجلة الدراسات التربوية والانسانية ـ كلية التربية ـ جامعة دمنهور المجلد السادس عشر، العدد الثالث (يوليو)– الجزء الأول، لسنة 2024

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك علم النفس بقسم علم النفس- كلية التربية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

المستخلص

       هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى إدمان الإنترنت وعلاقته بالمساندة الاجتماعية لدى طالبات مؤسسة حكومية، ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدم المنهج الوصفي المسحي، كما استخدم مقياسين الأول منهما؛ إدمان الإنترنت من إعداد: بشبش(2018)، أما الثاني المساندة الاجتماعية من إعداد: عبدالله (2021)،وتم تطبيق المقياسين على(388) طالبة من مؤسسة حكومية(Governmental institution)، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية الطبقية، وتوصلت الدراسة إلى أن أكثر وسائل التواصل الاجتماعي استخداماً لدى العينة، هو "التيكتوك"، يليه ا"لواتساب"، ثم "السناب شات"، فـ"الانستقرام"، ثم "التويتر"، وفي المرتبة الأخيرة "التيلجرام"، كما توصلت الدراسة إلى أن مستوى إدمان الإنترنت  لدى الطالبات عينة الدراسة جاء متوسطاً، بينما جاء مستوى المساندة الاجتماعية مرتفعاً، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات على إدمان الإنترنت والمساندة الاجتماعية تعزى لمتغير العمر والتفاعل بين التخصص والعمر. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجاتهن على إدمان الإنترنت تعزى للتفاعل بين التخصص والعمر. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات على إدمان الإنترنت والمساندة الاجتماعية تعزي لمتغير التخصص لصالح التخصص الأدبي على مقياس إدمان الإنترنت، ولصالح التخصص علمي على مقياس المساندة الاجتماعية. ووجود علاقة ارتباطية عكسية متوسطة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات طالبات الجامعة عينة الدراسة في الدرجة الكلية لمقياس إدمان الإنترنت ودرجاتهن في الدرجة الكلية في مقياس المساندة الاجتماعية.
الكلمات المفتاحية: الإدمان، الإنترنت، المساندة الاجتماعية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Internet Addiction and its Relationship to Social Support Among Female students of an Governmental institution

المؤلف [English]

  • Dr. Asmaa Abdul Aziz Al-Hussein
المستخلص [English]

 
 
 Abstract
The aim of the research is to know the level of internet addiction and its relationship to social support among the female students( at Governmental institution) To achieve the objectives of the research, the descriptive survey method was used, and Two scales were used, the first of them; The Internet addiction scale prepared by: Bashbash (2018), and the second measure of social support prepared by: Abdullah (2021), and the two scales were applied to (388) female students from Academic institution, who were chosen by the stratified random method, who were chosen in a stratified random way. Chat, TikTok Tok, and Telegram ranked last. It also found that the level of Internet addiction among female students in the study sample was medium, while the level of social support was high, It also found that there are statistically significant differences between the mean scores of female students on Internet addiction and social support attributed to the variable of age and the interaction between specialization and age. And there were no statistically significant differences between the mean scores of female students on Internet addiction attributed for the interaction between specialization and age. There are statistically significant differences between the mean scores of female students on Internet addiction and social support due to the variable of specialization in favor of literary specialization on the Internet addiction scale, and in favor of scientific specialization on the social support scale. And there is a statistically significant inverse correlation relationship at the level of significance (0.01) between the degrees of Academic institution, the study sample in the total score of the Internet addiction scale, and their scores in the total score of the social support scale.
Keywords: Addiction, Internet, Social support.