مستــــوى إسهام الإدارة الصفية في جودة مخرجات التعليم الثانوي بمدينة أنجمينا من وجهة نظر المعلمين في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 عضو هيئة تدريس بجامعة بكلية التربية، جامعة أنجمينا

2 عضو هيئة تدريس، جامعة الملك فيصل بتشاد

3 عضو هيئة تدريس بالمعهد العالي لإعداد المعلمين بأنجمينا

المستخلص

هدفت الدراسة معرفة فاعلية الإدارة الصفية في جودة مخرجات التعليم الثانوي بمدينة أنجمينا، من وجهة نظر المعلمين في ضوء متغيرات (النوع، الخبرة، الدرجة العليمة، التدريب) حيث استخدم الباحثون المنهج الوصفي والاستبانة كأداة لجمع البيانات من عينة من المعلمين بلغت (97) معلماً ومعلمة طبقت عليهم بصورة الكترونية وتوصلت نتائج الدراسة لوجود فاعلية للإدارة الصفية بأبعادها المحددة في صورة مخرجات التعليم الثانوي، ولا توجد فروق بين أفراد العينة من المعلمين يرجع ذلك لمتغيرات (الخبرة، الدرجة العلمية، التدريب) مع وجود فروق لصالح متغير النوع من الذكور. - إن قيمة مستوى الدلالة الإحصائية المحسوبة (t) التي قيمتها الجدولية (2.042)  بلغت درجتها الكلية (0.0807) وهي أكبر من قيمة (0.05a=) مما يدل على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات مستوى الجودة المتعلقة بإدارة الصف. - أن قيمة مستوى الدلالة الإحصائية المحسوبة (t) التي قيمتها الجدولية (2.042)  بلغت درجتها الكلية (0.0818) وهي أكبر من قيمة (0.05a=) مما يدل على  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات مستوى حفظ النظام داخل الصف. - أن قيمة مستوى الدلالة الإحصائية المحسوبة (t) التي قيمتها الجدولية (2.042)  بلغت درجتها الكلية (0.022-) وهي أكبر من قيمة (0.05a=) مما يدل على عدم  وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات مستوى المناخ الاجتماعي والوجداني داخل الصف.
ومن توصيات الدراسة: - ضرورة الاهتمام بالدورات التدريبية للمعلمين حول مهارات الإدارة الصفية. - تدريس مادة الإدارة الصفية في جميع الأقسام بمعاهد المعلمين العليا وكليات التربية. - حث المعلمين على الاهتمام بالأساليب الفاعلة للإدارة الصفية خلال الدروس اليومية. - إقامة دورات تأهيلية في إدارة الصف للمعلمين الذين لم يتخرجوا من كليات التربية. - حل مشكلة اكتظاظ الطلاب في الفصول الدراسية في جميع المراحل التعليمية.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الصفية، جودة التعليم، التعليم الثانوي بمدينة أنجمينا.
 
 

عنوان المقالة [English]

he level of classroom management’s contribution to the quality of secondary education outcomes in the city of N’Djamena From the teachers’ point of view in light of some variables

المؤلفون [English]

  • Dr. Ibrahim Youssef Abu Al-Bashir 1
  • Dr. Allah gabo Hussein Abdullah 2
  • Dr. Hassan Musa Al-Wali 3
1 Faculty Member, Faculty of Education, University of N'Djamena
3 Faculty member at the Higher Institute for Teacher Training in N'Djamena
المستخلص [English]

The study aimed to find out the effectiveness of classroom management in the quality of Secondary Education outputs in the city of N'djamena, from the point of view of teachers in the light of variables (type, experience, degree, training) where the researchers used the descriptive curriculum and questionnaire as a tool to collect data from a sample of teachers amounted to (97) teachers applied to them electronically and the results of the study the gender variant of the male.
- The value of the calculated statistical significance level (t), whose Tabular value (2.042) reached its total score (0.0807), which is greater than the value of (0.05 a=), which indicates that there are no statistically significant differences between the averages of the quality level related to grade management.
- The value of the calculated statistical significance level (t), whose Tabular value (2.042) reached its total score (0.0818), which is greater than the value of (0.05 a=), which indicates that there are no statistically significant differences between the averages of the level of order keeping within the class.
- The value of the calculated statistical significance level (t), whose Tabular value (2.042) reached its total score (0.022 -), which is greater than the value of (0.05 a=), which indicates that there are no statistically significant differences between the averages of the level of social and emotional climate within the class.
* Among the recommendations of the study:
- The need to pay attention to training courses for teachers on classroom management skills؛
- Teaching the subject of classroom management in all departments of higher teachers ' institutes and colleges of Education؛
- Urging teachers to pay attention to effective methods of classroom management during daily lessons؛
- Conducting qualification courses in classroom management for teachers who have not graduated from the faculties of Education؛
- Solving the problem of overcrowding of students in classrooms at all educational stages.
Keywords: classroom management, quality of education, secondary education in the city of N'Djamena.