تطبيق المشرفيين التربويين بإدارة تعليم المخواة لمجالات التحول الرقمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراه، تخصص الإدارة والإشراف التربوي، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد مشرف تربوي، قسم التخطيط والتطوير، إدارة التعليم بمحافظة المخواة

10.21608/jehs.2024.389623

المستخلص

تطبيق المشرفيين التربويين بإدارة تعليم المخواة
لمجالات التحول الرقمي
هدفت الدراسة الكشف عن درجة تطبيق المشرفين التربويين بإدارة تعليم المخواة لمجالات التحول الرقمي (الاتصال الإلكتروني، التدريب الإلكتروني) من وجهة نظر عينة الدراسة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، كونه المنهج المناسب لتحقيق أهداف الدراسة. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع المشرفين التربويين في إدارة تعليم المخواة، والبالغ عددهم (115) مشرفًا تربويًا. ونظراً لصغر حجم الدراسة فقد طُبقت على جميع أفراد مجتمع الدراسة الأصلي بطريقة الحصر الشامل وبلغ حجم العينة (115) مشرفًا تربويًا. تم استخدام الاستبانة في البحث الحالي وفقاً لأهداف الدراسة، وتضمنت الاستبانة قسمين: القسم الأول: البيانات العامة لأفراد العينة وهي: سنوات الخدمة بالإشراف التربوي، الدورات التدريبية بمجال التحول الرقمي. والقسم الثاني يتمثل في مجالات التحول الرقمي: المحور الأول مجال الاتصال الالكتروني للتحول الرقمي، المحور الثاني: مجال التدريب الالكتروني للتحول الرقمي. ومن أبرز ماا توصلت إليه الدراسة من نتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمحوري الدراسة وفقًا لمتغير الدورات التدريبية بمجال التحول الرقمي. أنّ الفروق في جميع محاور الدراسة كانت لصالح المشرفين ممّن لديهم أكثر من 10 سنوات.
الكلمات المفتاحية: المشرفيين التربويين، إدارة تعليم المخواة، التحول الرقمي.
 

عنوان المقالة [English]

The application of educational supervisors in the Al-Makhwa Education Department to the areas of digital transformation

المؤلف [English]

  • Youssef Muhammad Musa Al-Omari
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the degree to which educational supervisors in the Al-Makhwah Education Department applied the fields of digital transformation (electronic communication, electronic training) from the point of view of the study sample. The study used the descriptive analytical method, as it is the appropriate method to achieve the objectives of the study. The study population consisted of all educational supervisors in the Al-Makhwah Education Department, who numbered (115) educational supervisors. Due to the small size of the study, it was applied to all members of the original study population using a comprehensive enumeration method, and the sample size was (115) educational supervisors. The questionnaire was used in the current research in accordance with the objectives of the study, and the questionnaire included two sections: The first section: general data for the sample members, namely: years of service in educational supervision, training courses in the field of digital transformation. The second section is in the areas of digital transformation: the first axis is the field of electronic communication for digital transformation, the second axis: the field of electronic training for digital transformation. Among the most prominent findings of the study: the presence of statistically significant differences for the two axes of the study according to the variable of training courses in the field of digital transformation. The differences in all aspects of the study were in favor of supervisors with more than 10 years of experience.
Keywords: educational supervisors, management of Al-Makhwa education, digital transformation.