الوعي الذاتي العام والخاص كما يدركه مستخدمي منصات وسائل التواصل الاجتماعي من طلبة الجامعة وعلاقته بالمرغوبية الاجتماعية (منصة X أنموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الشخصية وعلم النفس الاجتماعي المساعد، قسم علم النفس كلية التربية – جامعة أم القرى

10.21608/jehs.2024.389624

المستخلص

        هدف البحث إلي الكشف عن مستوى كل من الوعي الذاتي العام والخاص، والمرغوبية الاجتماعية لدى مستخدمي منصات وسائل التواصل الاجتماعي من طلبة الجامعة، والتوصل إلى العلاقة بين كل من الوعي الذاتي العام والخاص والمرغوبية الاجتماعية،، وأيضًا الكشف عن الفروق في مستوى كل من الوعي الذاتي العام والخاص والمرغوبية الاجتماعية تبعا لاختلاف النوع (ذكور/ إناث). ولتحقيق تلك الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، والاعتماد على مقياس الوعي الذاتي من إعداد Carver & Scheier (1981) وترجمة وتقنين (عبود، 2022)، ومقياس المرغوبية الاجتماعية من إعداد Paulhus (1984) وترجمة وتقنين (جمال وآخرون، 2022)، وتكونت العينة من (489) فردا تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية من مجتمع الدراسة. وأظهرت النتائج ارتفاع مستوى الوعي الذاتي العام والخاص لدى أفراد العينة، كما تتمتع العينة بمستوى مرتفع من المرغوبية الاجتماعية. كما وجدت علاقة ارتباطية موجبة بين كلا من الوعي الذاتي العام والخاص والمرغوبية الاجتماعية، واسفرت النتائج أيضا عن عدم وجود فروق في كلا من الوعي الذاتي العام والخاص والمرغوبية الاجتماعية تعزى لمتغير النوع (ذكور/ إناث).
الكلمات المفتاحية: الوعي الذاتي، المرغوبية الاجتماعية، وسائل التواصل الاجتماعي.
 

عنوان المقالة [English]

Public and private self-awareness as perceived by university students’ social media users and their relationship to social desirability ( X as a model )

المؤلف [English]

  • Amani bint Mohammed bin saad Al-Dosari
المستخلص [English]

Abstract:
   The aim of the study is to uncover the levels of both public and private self-awareness, as well as social desirability among university students who use social media. It seeks to identify the relationship between public and private self-awareness and social desirability, and to reveal the differences in the levels of public and private self-awareness and social desirability based on gender differences. To achieve the study's objectives, a descriptive correlational comparative method was used, relying on the self-awareness scale developed by Carver & Scheier (1981), translated and standardized by Aboud (2022), and the social desirability scale developed by Paulhus (1984), translated and standardized by Jamal et al. (2022). The sample consisted of 489 individuals selected using stratified random sampling from the study population. The results revealed a high level of public and private self-awareness among the sample participants, as well as a high level of social desirability. Additionally, there are positive correlational relationships between both public and private self-awareness and social desirability. Furthermore, no significant differences were found in public and private self-awareness and social desirability attributed to the gender variable.   
Keywords: Self-awareness, Social Media, Social Desirability.