المعيقات الاكاديمية والادارية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في جامعة حائل أثناء إدارة التعليم الالكتروني وسبل التغلب عليها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية، تخصص قيادة تربوية، كلية التربية، جامعة حائل، المملكة العربية السعودية

10.21608/jehs.2024.391803

المستخلص

ملخص:
        يعتبر التعلم الإلكتروني أحد أنواع التعليم في المؤسسات التعليمية، خاصة في ظل انتشار جائحة كورونا التي تجتاح العالم في بداية القرن الحادي والعشرين. منذ بداية جائحة كورونا تحولت جامعة حائل من نظام التعليم المباشر الذي يعتمد على تواجد الطلاب في الحرم الجامعي إلى اعتماد نظام التعليم الإلكتروني من خلال منصات وتقنيات تعليمية أعدتها الجامعة مسبقاً. وقد مكن اعتماد التعلم الإلكتروني الطلاب من الاستفادة من مصادر المعلومات المتعددة. يوجد في المملكة العربية السعودية نظام متكامل للتعلم والتدريس الإلكتروني في جميع المؤسسات التعليمية، مما وفر للطلاب مصادر وبيئات تعليمية متعددة. ومع هذا الانتشار للتعلم الإلكتروني والتدريس الذي يتمحور حول الطالب، لا بد أن تطرح أسئلة كثيرة حول مخرجات التعليم الإلكتروني والتحديات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في إدارة هذا النوع من التعليم. تكونت عينة الدراسة من (75) عضو هيئة تدريس بجامعة حائل من مختلف كليات الجامعة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الذي يعتمد على جمع المعلومات حول ظاهرة معينة من خلال الاستبيان. أشارت النتائج إلى أن أعضاء هيئة التدريس بجامعة حائل لديهم المهارات الكافية للتعامل مع منصات التعلم الإلكتروني. كما أشارت النتائج إلى أن أعضاء هيئة التدريس بجامعة حائل لديهم إجماع كبير على مدى فاعلية التعلم الإلكتروني في التواصل مع الطلاب خاصة خلال جائحة كورونا. ومن ناحية أخرى لم تشير النتائج إلى وجود أي معوقات مادية أثناء  تفعيل التعلم الإلكتروني مع الطلاب. وفي هذا السياق أشارت النتائج إلى وجود معوقات تتمثل في ضعف التدريب والتأهيل الذي تلقاه طلبة جامعة حائل خلال الجائحة.
الكلمات المفتاحية: المعيقات الأكاديمية والإدارية، التعليم الالكتروني، تقنيات التعليم. 
 
 

عنوان المقالة [English]

Academic and administrative obstacles facing faculty members at Hail University while managing e-learning and ways toovercome them

المؤلف [English]

  • Dr. Tahani Moussa Fahad Al-Fayez
المستخلص [English]

 E-learning is considered a type of education in educational institutions, especially during the Corona pandemic sweeping the world at the beginning of the twenty-first century. Since the beginning of the Corona pandemic, Hail University has shifted from face-to-face education system that depends on the presence of students on campus to adopting the e-learning system through educational platforms and technologies prepared by the university in advance. The adoption of e-learning enabled students to benefit from multiple sources of information. In the Kingdom of Saudi Arabia, there is a complete system of e-learning and teaching in all the educational institutions, which has provided students with multiple learning resources and environments. With this spread of e-learning and teaching which is student-centered, many questions must arise about the outcomes of e-learning and the challenges facing faculty members in managing this type of education.  The study sample consisted of (75) male and female faculty members at Hail University from various colleges of the university. The study used the descriptive approach, which relies on collecting information about a specific phenomenon through a questionnaire.
The results showed that faculty members at Hail University have sufficient skills to deal with e-learning platforms. The results also showed that faculty members at Hail University have a high consensus on the effectiveness of e-learning to communicate with students, especially during the Corona pandemic. However, the results did not show any material obstacles during the activation of e-learning with students. In this context, the results showed the presence of obstacles represented by the weakness of training and qualification received by students at Hail University during the pandemic.
Keywords: academic and administrative obstacles, e-learning, educational technologies.