مستوى الكفاءة الذاتية الاجتماعية لدى طلبة التربية الخاصة في كلية التربية الأساسية بدولة الكويت في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارك في التربية الخاصة، كلية التربية الأساسيةالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بدولة الكويت

2 أستاذ مساعد في التربية الخاصة، كلية التربية الأساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بدولة الكويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى الكفاءة الذاتية الاجتماعية عند طلبة التربية الخاصة في كلية التربية الأساسية وعلاقتها بمتغيرات (الجنس، الحالة الاجتماعية، التخصص، المرحلة الدراسية، المعدل، نسبة الثانوية العامة). وقد تكونت عينة الدراسة من (523) طالب وطالبة، ولتحقيق هدف الدراسة والإجابة على اسئلتها استخدم الباحثان مقياس الكفاءة الذاتية الاجتماعية، وتوصلت نتائج الدراسة أن مستوى الكفاءة الذاتية الاجتماعية بشكل عام جاء بدرجة متوسطة عند طلبة التربية الخاصة بكلية التربية الأساسية ، وتم تصنيف الأهمية النسبية لعبارات مقياس الكفاءة الذاتية الاجتماعية إلى ثلاثة مستويات : المستوى المرتفع وهى العبارات التي تصل نسبة الموافقة عليها أكثر من 75% حيث بلغت بنسبتها 44% من حجم عبارات المقياس، ومتوسطة وهى العبارات التي تصل نسبة الموافقة عليها من 65% إلى اقل من 75% بلغت نسبة عباراتها 32% من حجم عبارات المقياس، ومنخفضة وهى العبارات التي تصل نسبة الموافقة عليها اقل من 65% وبلغت نسبة عباراتها 24% من حجم عبارات المقياس. وكشفت نتائج الدراسة الحالية عن وجود فروقا دالة احصائيا لمغير الجنس في الكفاءة الذاتية الاجتماعية لصالح الذكور، ووجود فروقا دالة احصائيا في المرحلة الدراسية وتفوق السنة الثالثة على السنة الأولى والثانية. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها تقديم برامج توعوية ووقائية وتنموية وعلاجية، تعزز مفهوم الكفاءة الذاتية الاجتماعية في مراحل التعليم العام، وتعزيز القيم والمهارات اللازمة في بناء الشخصية، وعمل برامج التعليم الجامعي على رفع مستويات الكفاءة الذاتية الاجتماعية لدى الطلبة المعلمين فهم ركن رئيس في العملية التعليمية.

عنوان المقالة [English]

The Level of Social Self-Efficacy among Special Education Students at the College of Basic Education in Kuwait in Light of Selected Variables

المؤلفون [English]

  • Dr. Hamdan Saud Al-Adwani 1
  • Dr. Amina Sayed Mohammad Hafsyan 2
1
2
المستخلص [English]

This study aimed to assess the level of social self-efficacy among special education students at the College of Basic Education in Kuwait and examined its relationship with variables including gender, marital status, major, academic year, GPA, and high school grade percentage. The study sample consisted of 523 male and female students. To achieve the research objectives and address its questions, the researchers used a social self-efficacy scale. The findings indicated that the overall level of social self-efficacy among special education students was moderate. The scale items were categorized into three levels of relative importance: high (items with an approval rate of more than 75%), which constituted 44% of the scale; moderate (approval rates between 65% and less than 75%), accounting for 32% of the items; and low (approval rates below 65%), making up 24% of the scale items. The results further revealed statistically significant differences in social self-efficacy based on gender, favoring male students. There were also significant differences across academic years, with third-year students showing higher social self-efficacy than first- and second-year students. The study concluded with several recommendations, including the development of awareness, preventive, developmental, and therapeutic programs to enhance social self-efficacy across general education stages. It also suggested that higher education programs focus on cultivating the values and skills necessary for personal development, as well as increasing social self-efficacy levels among pre-service teachers, who were recognized as central to the educational process.
Keywords:
 social self-efficacy, special education students, developing aspects of personality.