كثافة النص في الفيديو الرقمي القائم على التعلم المصغر وأثرها على تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي ودافعية الإنجاز لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمنطقة الشرقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تقنيات التعليم المساعد كلية التربية، جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل

10.21608/jehs.2024.392677

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن كثافة النص في الفيديو القائم على التعلم المصغر على  مهارات  صيانة الحاسب الآلي وقياس دافعية الإنجاز لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المنطقة الشرقية، واستخدم الباحث المنهج التجريبي (تصميم شبه تجريبي)، ولجمع بيانات الدراسة تم إعداد بطاقة ملاحظة الأداء لمهارات صيانة الحاسب الآلي، ومقياس دافعية الإنجاز، وتكونت عينة الدراسة من عينة عشوائية عنقودية من طلاب المرحلة المتوسطة، تكونت من ثلاث مجموعات: المجموعة الضابطة (32) طالب، والمجموعة التجريبية الأولى درست من خلال نمط كثافة نص منخفضة (31) طالب، المجموعة التجريبية الثانية درست من خلال كثافة نص مرتفعة (31) طالب. أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعات الدراسة لصالح المجموعة التجريبية الأولى في مهارات صيانة الحاسب الآلي في التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعات الدراسة لصالح المجموعة التجريبية الأولى والثانية في مقياس دافعية الإنجاز، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم عدداً من التوصيات والمقترحات المرتبطة بنتائج الدراسة.
الكلمات المفتاحية: 
كثافة النص، التعلم المصغر، الفيديو، مهارات صيانة الحاسب الآلي، دافعية الإنجاز.
 

عنوان المقالة [English]

Text density in digital video based on microlearning and its impact on developing computer maintenance skills and achievement motivation among middle school students in the Eastern Province

المؤلف [English]

  • Fehaid Lafi Alshammari
المستخلص [English]

This study aimed to examine the effect of varying text density in microlearning-based videos on computer maintenance skills and achievement motivation among middle school students. The researcher employed a quasi-experimental design to collect data through an observation checklist for computer maintenance skills and a scale for measuring achievement motivation. The study sample consisted of a randomly selected cluster of middle school students divided into three groups: a control group (32 students), an experimental group that studied with low text density videos (31 students), and another experimental group that studied with high text density videos (31 students). The study's findings revealed statistically significant differences in the post-test performance of computer maintenance skills, favoring the first experimental group with low text density videos. Additionally, there were statistically significant differences in achievement motivation scores between the groups, with both experimental groups outperforming the control group. Based on these results, several recommendations and suggestions were provided in relation to the study’s findings.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Educational Technology
  • Microlearning
  • Video
  • Computer Maintenance Skills
  • Achievement Motivation