التنمُّر وعلاقته بالتحصيل الدراســــــــــــي لدى طلبة جامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير في الإرشاد النفسي المدرسي كلية التربية _جامعة حائل

10.21608/jehs.2024.392678

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التنمُّر والتحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة حائل، واعتمدت الباحثة المنهج الوصفي، واستخدمت الأدوات الآتية لتحقيق هدف الدراسة: استمارة البيانات الديموغرافية للمستجيبين (الجنس، العمر، المعدل) ومقياس التنمُّر المكوَّن من 27 فقرة. وتم تطبيق الدراسة على (630) طالبًا وطالبة من طلبة جامعة حائل تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: وجُود علاقةٍ ارتباطية سالبة دالة إحصائيًّا عند مُستوى دلالة (0.05) بين التنمُّر اللفظيّ، التنمُّر الاجتماعي، والتكنولوجي كأحد أبعاد التنمُّر وبين التحصيل الدراسي. وجُود علاقةٍ ارتباطية سالبة دالة إحصائيًّا عند مُستوى دلالة (0.01) بين التنمُّر والتحصيل الدراسي. كما اتضح أن مُستوى التنمُّر لدَى عينة الدِّراسَة جاء بدرجَة منخفضة، حيث بلغت قيمة المتوسط الحسابي للمقياس ككل (1.26)، بانحراف معياري (0.24). وتبيَّن وجود فُروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات عينة البحث على مقياس التنمُّر وأبعاده تعزى لمتغير الجنس وكانت الفروق لصالح الذكور. عدم وجود فُروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات عينة البحث في كل من (التنمُّر اللفظي- التنمُّر التكنولوجي) تبعًا لمتغير العمر. بينما اتضح وجود فُروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات درجات عينة البحث على كل من (التنمُّر الاجتماعي- المقياس ككل) تبعًا لمتغير العمر، واتضح أن الفروق كانت بين الطلبة الذين تراوحت أعمارهم بين (18 -20) سنة والطلبة الذين تراوحت أعمارهم بين (21- 30) سنة لصالح الأخيرة. وأخيرًا اتضح أنَّ متغير التنمُّر يسهم في التنبؤ بالتحصيل الدراسي.

عنوان المقالة [English]

Bullying and its relationship to academic achievement among students at the University of Hail

المؤلف [English]

  • a. Noha Baraka ALMSSMAR
المستخلص [English]

The study aimed to find out the relationship between bullying and academic achievement among students at the University of Hail. The researcher adopted the descriptive approach and used the following tools to achieve the goal of the study: a demographic data form for respondents (gender, age, average) and a bullying scale consisting of 27 items. The study was applied to (630) male and female students from the University of Hail who were randomly selected. The study reached the following results: There is a statistically significant negative correlation at the significance level (0.05) between verbal bullying, social bullying, and technological bullying as one of the dimensions of bullying and academic achievement. There is a statistically significant negative correlation at the significance level (0.01) between bullying and academic achievement. It also became clear that the level of bullying among the study sample was low, as the arithmetic mean value for the scale as a whole was (1.26), with a standard deviation of (0.24). There were statistically significant differences between the average scores of the research sample on the bullying scale and its dimensions due to the gender variable, and the differences were in favor of males. There are no statistically significant differences between the average scores of the research sample in each of (verbal bullying - technological bullying) depending on the age variable. While it became clear that there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of the research sample on each of (social bullying - the scale as a whole) according to the age variable, it became clear that the differences were between students whose ages ranged between (18-20) years and students whose ages ranged Their ages are between (21-30) years in favor of the latter. Finally, it became clear that the bullying variable contributes to predicting academic achievement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Bullying
  • academic achievement
  • Hail University students
  • Hail University