التنمية المهنية للقيادات الجامعية في ضوء التحول الرقمي "جامعة دمنهور أنموذجًا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراه فى العلوم الإنسانية بمعهد الدراسات العليا والبحوث البيئية

2 أستاذ أصول التربية كليــة التربيــة - جامعة دمنهور ووكيل الكلية لشئون الدراسات العليا

3 الأستاذ المساعد بقسم الإدارة التربوية كلية التربية - جامعة الإسكندرية

المستخلص

     استهدفت الدراسة توضيح الأسس الفكرية للتنمية المهنية,,ومدى أهمية التحول الرقمى وأثره على التنمية المهنية لتطوير الجامعات , ولما كان هذا التطوير مرتبطا بعمليات صنع السياسات ووضع استراتيجيات, وتمويل مشروعات، ولما كانت العمليات الإدارية مرتبطة باكتساب الخبرات, وتطوير الذات, ومتابعة وتقييم برامج التنمية المهنية ,وإدارتها كان لابد من البحث في سبل تطوير القيادات الجامعية ,لكونها متطلبا لعملية التطوير المستمر في المنظومة الإدارية الجامعية ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي
       وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها أن هناك بعض العقبات التى تقف حائلا أمام تحقيق التنمية المهنية منها: محدودية نشر ثقافة التحول الرقمى بالجامعة , وقلة وعى القيادات الجامعية بالقضايا القانونية والأمنية التى ترتبط بالتقنيات الرقمية, ونقص المخصصات المالية المرصودة لبرامج التنمية المهنية وأنشطتها, ومحدودية تنمية القدرات والكفايات التكنولوجية للقيادات الجامعية
        وأسفرت الدراسة عن ضرورة عقد لقاءات تثقيفية وتوعوية مع القيادات الجامعية، لتوضيح الأسس النظرية والتطبيقية للتنمية المهنية، وترسيخ ثقافة التدريب باستخدام التقنيات الحديثة، ووفقًا للاحتياجات التدريبية، وتحديد مؤشرات لقياس مدى إتاحة المعرفة الرقمية للقيادات الجامعية، وتحويل التدريبات التقليدية إلى تدريبات إلكترونية، وإتاحتهاعلى المنصات التكنولوجية ,وتصميم برامج تدريبية بشكل رقمى إبداعى لتطوير مهارات القيادات الجامعية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Professional Development of University Leaders in view of Digital Transformation: Damanhur University as a Model

المؤلفون [English]

  • hala ahmed 1
  • sami fathy 2
  • abdelrazeg mohamed 3
1
2
3
المستخلص [English]

The study sought to elucidate the theoretical underpinnings of professional development, emphasizing the pivotal role of digital transformation in fostering university advancement. Recognizing the intricate link between this development and policy formulation, strategic planning, project financing, and administrative processes, the study delved into the realm of experience acquisition, self-improvement, monitoring, evaluation, and management of professional development programs. Consequently, the study underscored the imperative of cultivating university leadership as a cornerstone of continuous improvement within the university administrative system. To accomplish this objective, the study employed a descriptive methodology.
The study reached several results, the most prominent of which is that there are some obstacles that hinder the achievement of professional development, including: the limited dissemination of the culture of digital transformation in the university, the low awareness of university leaders of the legal and security issues associated with digital technologies, the lack of financial allocations allocated to professional development programs and activities, and the limited development of the technological capabilities and competencies of university leaders.
The study resulted in the need to hold educational and awareness-raising meetings with university leaders to clarify the theoretical and practical foundations of professional development, to establish a training culture using modern technologies, and according to training needs, to identify indicators to measure the extent of the availability of digital knowledge for university leaders, to convert traditional training into electronic training, and to make it available on technological platforms, and to design training programs in a digital and creative way to develop the skills of university leaders.
Keywords: Professional development, digital transformation