متطلبات تحقيق الريادة الاستراتيجية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعة أم القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 درجة الماجستير ، قسم الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية، جامعة أم القرى

2 أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المشارك، كلية التربية، جامعة أم القرى

10.21608/jehs.2024.404343

المستخلص

هدفت الدراسة التعرُّف على درجة توافر متطلبات تحقيق الريادة الإستراتيجية في ممارسات رؤساء الأقسام الأكاديمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية في جامعة أم القرى، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسْحي، والاستبانة كأداة لها طبقت على عينة تكونت من (144) عضوًا من مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية في جامعة أم القرى، والبالغ عددهم (228) عضو، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية:     أنَّ درجة توافر متطلبات تحقيق الريادة الإستراتيجية في ممارسات رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة أم القرى جاءت بدرجة "متوسطة" في جميع أبعادها والدرجة الكلية، وفقًا للترتيب التالي: بُعد القيادة الريادية في المرتبة الأولى، ثم بُعد الثقافة الريادية في المرتبة الثانية، يليه بُعد إدارة الموارد الريادية في المرتبة الثالثة الأخيرة، وفي ضوء النتائج التي توصَّلت إليها الدراسة تم وُضِع عدد من التوصيات من أهمها ما يلي: إنشاء إدارة للابتكار داخل كل كلية تكون تابعة لمعهد الابتكار وريادة الأعمال بالجامعة، من مهامها نشر ثقافة الابتكار، وتوفير البيئة المناسبة لاحتضان الأفكار الإبداعية، ودعم المبادرات الريادية، العمل على نشر ثقافة الريادة لدى المنسوبين من قِبَل رؤساء الأقسام الأكاديمية من خلال عقد اللقاءات الدورية التثقيفية، وإقامة الدورات التدريبية وورش العمل، بذل المزيد من الجهود من قبل إدارة الاستثمار بالجامعة؛ لتنويع مصادر التمويل الذاتي وتحقيق الاستقلال المالي لها.
الكلمات المفتاحية: الريادة الاستراتيجية، المتطلبات،  رؤساء الأقسام الأكاديمية، جامعة أم القرى.
 

عنوان المقالة [English]

Requirements for Achieving Strategic Leadership among Academic Department Heads at Umm Al-Qura University

المؤلفون [English]

  • Tahrir bint Ali bin Atiq Al-Lehyani 1
  • Dr. Manal bint Ahmed bin Abdulrahman Al-Ghamdi 2
1
2
المستخلص [English]

This study aimed to identify the extent to which the requirements for achieving strategic leadership are present in the practices of academic department heads, as perceived by faculty members at the College of Education, Umm Al-Qura University. Adopting a descriptive survey approach, the study used a questionnaire as its primary tool, which was administered to a sample of 144 faculty members from the total population of 228 in the College of Education at Umm Al-Qura University. The study findings indicated that the degree to which strategic leadership requirements are met in the practices of department heads at Umm Al-Qura University is "moderate" across all dimensions and in the overall score. These dimensions were ranked as follows: the dimension of entrepreneurial leadership ranked first, followed by entrepreneurial culture, and finally, the dimension of resource management. Based on these findings, several recommendations were proposed, including establishing an innovation management office within each college under the university’s Institute of Innovation and Entrepreneurship. This office would promote an innovative culture, foster a supportive environment for creative ideas, and back entrepreneurial initiatives. Additional recommendations include promoting a culture of entrepreneurship among faculty through regular educational meetings, training programs, and workshops, and encouraging the university's investment department to diversify funding sources to achieve financial independence.
Keywords: Strategic Leadership, Requirements, Academic Department Heads, Umm Al-Qura University